ظروف مس و پرداز

ظروف مس و پرداز

ظروف مس و پرداز از ادغام دو نوع صنایع دستی به نام های صنایع دستی مسگری و صنایع دستی میناکاری پرداز ایجاد می شود . این ابداء که قدمت زیادی نیز ندارد توجه بسیاری از هنر دوستان را به خود جلب کرده است . ظروف مس و پرداز بسیار زود جایگاه خود را در نظر هنر دوستان و دوست داران صنایع دستی باز کرد و به یکی از پر هوادار ترین صنایع دستی تبدیل شد .در این مقاله به نحوه ی ایجاد ظروف مس و پرداز می پردازیم .

 

ظروف مس و پردازصنایع دستی میناکاری

 

مینا کاری یکی از پرسابقه ترین و محبوب ترین انواع صنایع دستی است که قدمتی چند هزار ساله دارد . میناکاری را میتوان بر روی مس طلا و نقره نیز انجام داد ولی امروزه بیشتر مینا کاری روی مس انجام می شود . یکی از محصولات میناکاری ، ظروف مس و پرداز است .

ظروف مس و پرداز به دلیل تنوع بسیار زیاد نقش مس و رنگ های آن میتواند انتخاب بسیار خوبی برای کسانی باشند که به تنوع در تزیین منزل و یا تزیین محیط کار خود اهمیت میدهند . امروزه کانون این هنر ارزشمند در ایران و در شهر اصفهان است و استادان برجسته و ماهری در این شهر مشغول فعالیت اند .

 

انواع سبک های نقاشی مینا کاری

1 – اسلیمی
2 – ختایی
3 – نیمه ختایی
4 – ابنیه
5 – پرداز
6 – گل و مرغ

 

در این مقاله تنها به سبک نقاشی پرداز میپردازیم . برای اطلاع از سایر سبک های نقاشی میناکاری می توانید به مقاله میناکاری که در گذشته توسط خاتم خانه نشر داده شد مراجعه نمایید .

 

سبک میناکاری پرداز

سبک پرداز ، سبک نقاشی مورد استفاده در تولید ظروف مس و پرداز است . سبک پرداز یکی از ارزشمندترین انواع سبک های نقاشی میناکاری است . در این سبک هنرمند نقاش ، اشکالی مانند گل های مختلف تصویر پرندگان و یا چهره انسان و… را بر روی مس رسم میکند و اطراف ان را با استفاده از سایر سبک ها در اطراف این نقوش خطوط و گل و مرغ هایی را رسم می نماید تا نقاشی کامل شود .

 

مراحل تولید ظروف مس و پرداز

 

مرحله اول خمکاری مس

مرحله دوم نقاشی و میناکاری روی مس

مرحله سوم ساب

مرحله چهارم پلی استر

 

مراحل تولید ظروف مس و پرداز به طور کلی در بالا بیان شد ولی مراحل جزئی دیگری نیز دارد که بیان کردن ان در این مقاله نمیگنجد . در حقیقت مراحل تولید ظروف مس و پرداز تقریبا شبیه به مراحل تولید میناکاری است فقط تفاوت در یک یا دو مرحله ان ها می باشد .

 

صنایع دستی مس و پردازمرحله اول خم کاری مس

مرحله اول تولید ظروف مس و پرداز خم کاری مس است . در این مرحله ظرف مسی مورد نظر که قرار است بر روی ان نقاشی پرداز صورت بگیرد ایجاد می شود . به این مرحله خم کاری مس میگویند که جزئی از صنایع دستی مس گری است . ظروفی مانند قوری و سماور مسی ، ایینه و شمع دان مسی ، تنگ و جام مسی و … در این مرحله تولید و برای نقاشی کردن بر روی ان ها اماده می شوند .

 

مرحله دوم نقاشی پرداز و میناکاری بر روی ظروف مسی

یکی از مراحل ایجاد ظروف مس و پرداز ، نقاشی بر روی مس است . در این مرحله هنرمند نقاش ، طرح هایی را در سبک نقاشی پرداز بر روی ظروف مسی نقاشی می کند . رنگ مورد استفاده در این نقاشی همان رنگ مورد استفاده در میناکاری می باشد . نقاش ، نقش های مورد نظر را با دقت بسیار زیاد و زیبایی منحصر به فردی بر روی مس رسم می نماید . هرچه دقت و ظرافت نقش ها بیشتر باشد ارزش صنایع دستی مس و پرداز بیشتر است .

 

مرحله ی سوم ساب

 

در مرحله ی ساب که سومین مرحله تولید ظروف مس و پرداز است ، ظروف مس و پرداز به وسیله ی دستگاه ساب ، ساب میخورند و براق می شوند . در حقیقت به وسیله ی دستگاه ساب موارد اضافه و چربی های روی طرح و مس گرفته می شود و طرح کاملا یک دست و براق می شود . این مرحله در تولید یک ظرف مس و پرداز با کیفیت بسیار مهم است .

 

مرحله چهارم پلی استر

 

مرحله اخر تولید ظروف مس و پرداز ، زدن پلی استر بر روی ظروف نقاشی شده و ساب خورده است . پلی استر باعث ماندگاری رنگ ، قابل شست و شو شدن رنگ ، و براق تر شدن ظرف مس و پرداز می شود . این مرحله هم بسیار مهم است و اگر پلی استر با کیفیت و یکنواخت بر روی ظروف مس و پرداز زده نشود کیفیت این محصول بسیار کاهش می یابد .

 

خرید ظروف مس و پرداز

برای خرید صنایع دستی مس و پرداز و ظروف مس و پرداز میتوانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه ، محصولات مختلف صنایع دستی مس و پرداز را مشاهده کرده و موارد دلخواه خود را با امنیت کامل خریداری نمایید و صنایع دستی را درب منزل خود تحویل بگیرید . خاتم خانه این افتخار را دارد که بهترین نوع صنایع دستی را با قیمت مناسب در اختیار هنر دوستان گرامی قرار دهد .

 

 

صنایع الماس تراش

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه