حمام قاضی اصفهان

اصفهان قطب صنایع دستی و گردشگری

اصفهان را باید قطب صنایع دستی و گردشگری کشورمان ایران دانست . تعداد اثار تاریخی و گردشگری در اصفهان به قدری زیاد است که قابل شمارش نیست . مهم ترین مراکز گردشگری اصفهان را میتوان میدان نقش جهان پل خواجو سی و سه پل منارجنبان چهل ستون بنای مرداویج کاخ هشت بهشت حمام قاضی و … عنوان کرد . این ها فقط تعداد اندکی از مراکز تاریخی اصفهان هستند . در کنار مراکز گردشگری اصفهان مرکز تولید و عرضه صنایع دستی نیز می باشد و هشتاد و پنج درصد از صنایع دستی کشورمان در این استان تولید می شود که مهم ترین انها عبارت اند از خاتم کاری قلم زنی میناکاری فیروزه کوبی بافت فرش پارچه قلمکار و …

حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی اصفهان یکی از اثار تاریخی استان اصفهان است که به طور کامل بازسازی شده است و علاوه بر جنبه گردشگری که دارد قابل استفاده نیز هست و هنر دوستان می توانند از از این حمام باز دید کنند و هم از تجربه استحمام در این حمام و ماساژ گرفتن از دلاک به شیوه سنتی لذت ببرند . با وارد شدن به این حمام ارامش را در تمام وجود خود حس میکنید و از گرفتاری های دنیا ازاد می شوید .

موقعیت مکانی حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی در مرکز اصفهان و در منطقه تاریخی شهشهان واقع در خیابان ابن سینا زیر بازارچه قاضی واقع شده است . این حمام چه از نظر نمای خارجی و چه از نظر نمای داخلی همانند ساختمان اصلی خود بازسازی شده است و این یکی از مهم ترین حسن های این بنای زیبا می باشد . همچنین شیوه های شستو شو و ماساژ به طور سنتی انجام می شود که این باعث می شود شما قدری به گذشته سفر کنید .

معرفی حمام قاضی

متاسفانه اطلاع دقیقی از تاریخ بنای حمام قاضی در دست نیست . این بنا در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است . این حمام در واقع محل برگزاری جلسات مهم رجال سیاسی بوده است و همین امر بر اهمیت این بنا افزوده است . بسیاری از رجال سیاسی این حمام را قرق میکردند و به بحث و مذاکره در مورد مسايل مختلف سیاسی می پرداختند که این امر موجب معروفیت این حمام در زمان گذشته شده بود .

دلیل نام گذاری این حمام به نام قاضی

نقل شده است که در زمان یکی از پادشاهان گذشته پادشاه به یک قاضی دستور ساخت حمام بازارچه و مسجد را میدهد . این قاضی دست به کار ساخت این ساختمان ها می شود . مسجد و بازار را می سازد و در میان ان دو گرمابه را بنا می کند . بعد ها این ساختمان ها به همین دلیل به مسجد قاضی گرمابه قاضی و بازارچه قاضی مشهور می شود .

معماری بنای حمام

همانگونه که گفته شد باز سازی این بنا دقیقا مانند بنای اصلی در سال ۹۷ انجام شد و حمامی شبیه به حمام قاضی اصلی بازسازی شده است . البته در بازسازی این حمام به دوقسمت بانوان و اقایان تقسیم شده است تا همه بتوانند از ان استفاده کنند . بیشترین رنگ استفاده شده در این حمام رنگ ابی فیروزه ای است که باعث ایجاد ارامش در انسان می شود . ویژگی دیگری که باعث زیبا تر شدن این حمام شده است نورپردازی بسیار زیبای درون ان است . وجود ظرف های سفالی درب های چوبی طرح قدیمی و کاشی های فیروزه ای انسان را به زمان های گذشته می برد .

ویژگی های کلی حمام

سقف های گنبدی وجود ستون های بلند شکل کاشی های فیروزه ای وجود ظروف سفالی نورپردازی بسیار زیبا سبک بنای تاریخی و قابل استفاده بودن این حمام از ویژگی های اصلی این بنای بسیار با ارزش می باشد .

با تشکر از همراهی شما

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه