منبت کاری

 

منبت کاری

منبت کاری یکی از زیر شاخه های صنایع دستی است که به دلیل گستردگی آن بعضا آن را به تنهایی صنایع دستی منبت کاری می نامند . این هنر بیشتر زیر مجموعه صنایع دستی چوبی محسوب می شود . کلمه ی منبت از نبات استخراج شده است که به معنای رویانیده می باشد . و دلیل این نام گذاری هم این است که بر روی سطح کار نقوش برجسته ایجاد یا رویانیده می شود . هنر منبت ، حکاکی و یا کنده کاری نقوش مورد نظر بر روی سطح اثر که بیشتر چوب است سابقه ای بسیار طولانی دارد و جزء قدیمی ترین صنایع دستی محسوب می شود .

چوب منبت

ماده ی اصلی و اولیه برای تولید صنایع دستی منبت انواع چوب می باشد . هرچه جنس چوبی که مورد استفاده قرار می گیرد محکم تر و متراکم تر باشد اثر منبت کاری بسیار مرغوب تر و بهتر ایجاد می شود . بهترین چوب منبت گردو و گلابی است .

 

منبت کاری

تاریخچه ی منبت کاری در ایران

چوب به دلیل فراوانی و قیمت مناسب و طرح پذیری بسیار بالایی که دارد از ابتدا مورد توجه بشر قرار گرفته است و صنایع دستی که ماده ی اصلی و اولیه ی آنها چوب است از سابقه ی بیشتری نسبت به سایر صنایع دستی برخوردار است . سابقه ی منبت کاری در ایران به هزار و پانصد سال قبل بر میگردد اما بسیاری از هنر شناسان و تاریخ دانان بر این عقیده اند که سابقه ی منبت در ایران به قبل از ساسانیان باز می گردد . قدیمی ترین اثر منبت در ایران مربوط به درب مسجد جامع شیراز است .

منبت بعد از ظهور اسلام در ایران

منبت کاری بعد از اسلام بیشتر در تزیین درب و پنجره و منبر های مساجد و تکایا شد و مسلمانان هنرمند بیشتر هنر خود را صرف تزیین مساجد کردند و آثار بسیار زیبایی را از خود به یادگار گذاشتند . در این دوران به موازات کاشی کاران و معماران ، منبت کاران نیز در پیشرفت معماری اسلامی نقش مهمی را ایفا نمودند . در زمان صفویان به دلیل حمایت فرمانروایان از هنرمندان،هنرمندان زیادی به اصفهان امدند و اثار بسیار زیبایی را خلق نمودند . بعد از سقوط قاجاریان دوبار هنر منبت مانند سایر صنایع دستی جان تازه ای گرفت و توانست جای خود را در بین هنر دوستان و عاشقان صنایع دستی باز کند .

مراکز منبت کاری در ایران

قطب و مرکز صنایع دستی منبتکاری در زمان حاضر شهر های اصفهان ، گلپایگان ، شیراز و آباده است و هنرمندان زیادی در این شهر ها به هنر منبت مشغول هستند . همچنین در شهر های بوشهر و ارومیه نیز هنرمندانی مشغول به تولید اثار منبتکاری هستند .

 

منبتمنبت کاری چیست

در فرهنگ دهخدا منبتکاری را اینگونه تعریف کرده اند که : رویانیده ، نقش های برجسته به صورت گل و گیاه که بر روی چیزی نقش کنند . منبت کاری ایجاد کنده کاری یا حکاکی نقوش مختلف مانند گل و برگ و انواع میوه ها و سایر نقوش بر روی سزح است . منبت چوب بیشتر مورد توجه و استفاده است به همین دلیل اکثرا منبت را تنها روی چوب می دانند . منبت کاری روی مبل و یا به عبارت دیگر مبل های منبت دار جزء مهم ترین اثار و صنایع دستی منبت است که بسیار پر استفاده است و مورد توجه همه ی هنر دوستان می باشد . منبت کاری اصفهان و منبت کاری گلپایگان و منبت کاری آباده معروف ترین نوع منبتکاری است .

صنایع دستی منبت کاریانواع سبک های منبت کاری

حکاکی

برجسته نمایی

پیکر تراشی

 

چوب مورد استفاده در منبت کاری

 

گردو
گلابی
چنار
نارون
راش
تبریزی

مراحل تولید یک اثر منبت کاری

ابتدا چوب مورد نیاز را با توجه به نوع کار انتخاب می کنند و سپس طرح مورد نظر را بر روی چوب کشیده و قسمت هایی را که باید حکاکی کرد و یا کنده کاری کرد مشخص می نمایند و سپس با ابزار هایی مانند انواع قلم ، مته و سوهان و سمباده شروع به ایجاد نقش های برجسته بر روی سطح کار که معمولا چوب است میکنند و بعد از ایجاد نقوش با سوهان و سمباده سطح کار را صاف و سیقلی میکنند و بعد از ایجاد طرح با استفاده از سیلر کار را اماده رنگ می نمایند . منبتکاری را میتوان زیر شاخه صنایع دستی چوبی نامید . در فروشگاه خاتم خانه صنایع دستی چوبی با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در دسترس همه ی عزیزان و هنر دوستان گرامی می باشد .

خرید صنایع دستی سوخته نگاری
خرید فیروزه کوبی
خرید خاتم کاری
خرید قلمزنی
خرید ظروف الماس تراش
خرید میناکاری