تزیین اتاق خواب صنایع دستی

 

صنایع دستی

تولید محصولات هنری و زینتی به وسیله دست هنرمندان را صنایع دستی می گویند . اصفهان قطب صنایع دستی ایران محصوب می شود و ۸۵ درصد از محصولات هنری کشورمان توسط هنرمندان اصفهانی در اصفهان تولید می شود و به سرتاسر ایران و حتی کشور های جهان صادر می شود . در این مقاله قصد داریم به نو اوری هایی که در تولید صنایع دستی جدید منجر شده است بپردازیم .

 

صنایع دستی از گذشته تا کنون

شاید به جرات میتوانیم بگوییم خاتم کاری یکی از قدیمی ترین رشته های صنایع دستی می باشد که هنوز هم در بین هنر دوستان کشورمان بسیار محبوب است و تولید و خرید و فروش ان بسیار رایج است . در کنار خاتم کاری میناکاری و قلم زنی و همچنین خراطی منبت کاری و … را هم میتوان در گروه صنایع دستی با سابقه ی بسیار زیاد نام برد . در سالیان اخیر همانطور که در بسیاری از رشته های هنری دیگر نو اموری به وجود امده است در صنایع دستی هم نو اوری های زیادی اتفاق افتاده است . از جمله این نو اوری ها میتوان به ادغام هنر های مختلف و ایجاد محصولات جدید اشاره کرد . در این بخش به تعدادی از این رشته های هنری می پردازیم .

 

فیروزه کوبی

از ادغام مس گری و رشته سنگ های قیمتی خصوصا سنگ فیروزه صنایع دستی فیروزه کوبی ایجاد شده است . سابقه این هنر به کمتر از صد سال گذشته باز میگردد . فیروزه کوبی تزیین اجسام مسی به وسیله ی خرده سنگ های فیروزه می باشد . فیروزه کوبی در زمان حاضر از محبوب ترین محصولات هنری شهر اصفهان است که علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده است . از باسابقه ترین برند های فیروزه کوبی میتوان به فیروزه کوبی روبن اشاره نمود . کیفیت بسیار بالای محصولات روبن باعث شده که بسیاری به دنبال خرید از این برند باشند اما تولید کم و محدود این برند باعث شده محصولات روبن بسیار نایاب باشد .

 

مس پرداز

از ادغام هنر میناکاری با مس گری ظروف مس و پرداز ایجاد شده است . مس پرداز هنر نقاشی طرح پرداز بر روی سطح ظروف مسی است . این هنر هم سابقه خیلی زیادی ندارد و از هنر هایی است که بر اساس نو اوری ایجاد شده ولی در زمان کوتاهی نظر ها را به خود جلب کرده است . این رشته هنری محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است .

 

مس خاتم

ادغام ظروف مسی با خاتم کاری ظروف مس و خاتم را ایجاد کرده است که بسیاری از هنردوستان را به خود علاقه مند نموده است . تزیین ظروف مسی به وسیله هنر خاتم کاری را مس و خاتم می گویند . تنوع محصولات هنری در این رشته بسیار بالاست و ظروف مختلف با اشکال و اندازه های متفاوت را میتوان با تزیین خاتم بر روی مس پیدا کرد .

صنایع دستی خاتم کاریصنایع دستی هندوستان

هندوستان هم یکی از کشورهایی است که در این زمینه بسیار فعال بوده و توانسته است درصد قابل توجهی از بازار کالاهای هنری را به خود اختصاص دهد . امار رسمی که از میزان فروش صنایع هنری هندوستان وجود دارد این موضوع را تایید میکند به گونه ای که صنایع دستی چوبی با ۴۲۰ میلیون دلار محصولات گلدوزی شده یا قلاب بافی با ۳۲۰ میلیون دلار و ظروف فلزی هنری با ۲۵۰ ملیون دلار در صدر فروش و صادرات محصولات هنری هندوستان می باشند . بازاری که باید در اختیار ما باشد ولی به دلایلی که ذکر می شود در اختیار چین و هندوستان است . بیشترین صادرات صنایع دستی هندوستان به کشورهای امریکا امارات المان انگلستان و فرانسه می باشد .

 

صنایع دستی در خطر فراموشی

با اینکه صنایع دستی بسیار متنوع و کاربردی می باشد ولی به دلایلی که برخی از انها را اشاره خواهیم کرد این رشته هنری در خطر فراموشی قرار دارد . این در حالی است که اگر حمایت های لازم از این رشته هنری انجام می شد درامد سرشار ارزی روانه کشورمان می شد و باعث اشتغال بسیاری از جوانان علاقه مند به صورت مستقیم و غیر مستقیم می گشت . در زیر به برخی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد .

 

عدم معرفی مناسب صنایع دستی به مردم

با اینکه ایران قطب صنایع دستی جهان محسوب می شود اما بسیاری از مردم کشور خودمان هم حتی نام بسیاری از محصولات هنری را نشنیده اند چه برسد به اینکه با ان اشنا شده باشند . همین عامل منجر به این شده است که سرمایه های کشورمان صرف خرید محصولات بی کیفیت چینی شود و تولیدات ارزشمند کشورمان در ویترین فروشگاه ها بماند .

با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی که گریبان گیر مردم کشورمان شده است  مردم توان خرید محصولات هنری را ندارند و بسیاری به طور کل این محصولات را از سبد خرید خود خارج نموده اند . همچنین قیمت پایین تر محصولات بی کیفیت چینی نیز به این اسیب کمک شایانی نموده است . و واردات بی رویه محصولات چینی ضرر بسیار بزرگی به صنایع دستی ایران زده است .

 

صادرات صنایع دستی

به دلیل عدم وجود قوانین تسهیل کننده صادرات و عدم حمایت کافی از صادرات متاسفانه هنرمندان کشورمان از بازارهای جهانی محروم شده اند که این امر باعث زیان های جبران ناپذیری به این رشته هنری شده است . این امر باعث شده تا هنرمندان و صادرکندگان ما عرصه را به صادر کنندگان چینی ببازند و کم کم مردم جهان صنایع هنری را به نام کشور چین بشناسند .

به جرات میتوان گفت در صورت حمایت مسولان مربوط میتوان ارز اوری بسیار بالایی برای کشور به وسیله صادرات صنایع دستی ایجاد کرد .

فروشگاه صنایع دستی خاتم خانه این افتخار را دارد که در جهت شناساندن این اثار ارزشمند هنری اقدامات ارزشمند و زیادی را انجام داده و خواهد داد

به امید روزی که اثار هنری ما در سرتاسر جهان عرضه شود .

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه