خرید تخته نرد

 

تخته نرد

تخته نرد وسیله ی یکی از پرطرفدار ترین بازی های فکری دنیا است .در واقع نرد نام این بازی فکری است و تخته ای که بر روی ان این بازی فکری انجام می شود تخته نرد نامیده می شود . نرد یا نردشیر یا وینشیر نام های مختلف این بازی فکری است . این بازی بیشتر متکی به برنامه ریزی تمرکز شمارش و شانس است . این بازی دونفره است و حرکت مهره ها بر اساس اعدادی است که تاس ها نشان می دهند .

 

خرید تخته نردروش بازی تخت نرد

 

تخته نرد بازی فکری و دو نفره است . در این بازی دو شرکت کننده مهره های خود را بر اساس اعدادی که تاس ها نشان می دهند در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت می دهند . کسی که زود تر بتواند مهره های خود را از صفحه خارج کند برنده ی بازی است . در بعضی از مناطق ایران به این بازی نردستان یا تخته نردستان می گویند .

 

تاریخچه تخته نرد

کاوش های انجام شده در شهر سوخته نشان می دهد که 3000 سال پیش از میلاد این بازی در ایران انجام می شده است . در کاوش های انجام شده از شهر سوخته مجموعه ای شامل 60 مهره و دو تاس در یک صفحه یافت شده است که نگاره ای از مار بر روی ان است . در تمام کشورها و ملت ها ایران به عنوان نیا و مادر این بازی شناخته می شود . نخستین بازی فکری که تا کنون از بشر کشف شده تخته نرد مربوط به شهر سوخته شوش است که یک مجموعه 60 مهره ای و دو تاس در یک صفحه که نگاره ای از مار که بیست بار به دور خود گردیده بوده است .

 

پیدایش تخته نرد امروزی

قدیمی ترین اسنادی که از نوع امروزی بازی نرد به دست امده سندهای معتبر و ایرانی است و حاکی از این مطلب است که این بازی در زمان ساسانیان و توسط وزیر باهوش و با تدبیر این سلسله یعنی بزرگمهر بزرگ ساخته شده است . سند اول یک نوشته ی پهلوی به نام چترنگ نامک است که میگوید بازی تخته نرد را بزرگمهر در جواب بازی شطرنجی که پادشاه هندوستان برای انوشیروان می فرستد ابدا میکند و به افتخار اردشیر بابکان به نیواردشیر یعنی اردشیر نجیب نام گذاری میکند . اردشیر بابکان بنیان گذار سلسه ی ساسانیان بوده است .

تخته نرد در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی

 

حکیم ابوالقاسم فردوسی در بخشی از شاهنامه به نام << در نهادن شطرنج >> به نحوه ساخت تخته نرد توسط بزرگمهر می پردازد و این قسمت با اشعار زیر اغاز می گردد

 

سپاس از خداوند خورشید و ماه

که رَستم ز بوزرجمهر و ز شاه

چون این کار دلگیرت آمد به ‌بُن

ز شطرنج باید که رانم سَخُن

چنین آگهی یافت شاه جهان

ز گفتار بیدار کار آگاهان

که آمد فرستادهٔ شاه هند

ابابیل و چتر و سواران سند

بیاورد پس نامه‌ای بر پرند

نبشته به نوشین روان رای هند

بدانند هر مهره‌ای را به نام

که گویند پس خانه او کدام

پیاده بدانند و پیل و سپاه

رخ و اسپ و رفتار فرزین و شاه

گر این نغزبازی به جای آورند

درین کار پاکیزه رای آورند

همان باژ و ساوی که فرمود شاه

بخوبی فرستم بران بارگاه

و گر نامداران ایران گروه

ازین دانش آیند یکسر ستوه

چو با دانش ما ندارند تاو

نخواهند زین بوم و بر باژ و ساو

 

تخته نردتاریخچه تخته نرد از نگاهی دیگر

ارسال شطرنج از هندوستان به ایران

در زمان پادشاهی انوشیروان خسرو پسر قباد پادشاه هند ( دیور سام بزرگ ) برای سنجش و دانش خرد ایرانیان و اثبات برتری خود شطرنجی که مهره های ان از زمرد و یاقوت بود به همراه هدایایی نفیس به دربار ایران فرستاد و ( تخت ریتوس ) دانا را نیز گمارده این کار ساخت .

او در نامه ای به پادشاه ایران نوشت : ( از انجا که شما شاهنشاه ما هستید دانایان شما باید از دانایان ما برتر باشند . پس یا روش و شیوه آنچه را که به نزد شما فرستاده ایم ( شطرنج ) باز گویید و یا پس از این سله و باج برای ما بفرستید .

بزرگمهر و شطرنج

شاه ایران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هیج یک از دانایان در این چند روز راه و روش آن را نیافت تا اینکه روز چهلم دانشمند بزرگ ، بزرگمهر که جوانترین وزیر انوشیروان بود به پا خواست و گفت :  این شطرنج را چون میدان جنگ ساخته اند که دو طرف با مهره های خود با هم میجنگند و هر کدام خرد و دور اندیش بیشتری داشته باشد پیروز می شود . 

او رازهای کامل بازی شطرنج و روش چیدن مهره ها را گفت . شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن ( تخت ریتوس ) با بزرگمهر به بازی پرداخت .

بازی شطرنج بین بزرگمهر و فرستاده هند

بزرگمهر سه بار بر تخت ریتوس پیروز شد روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به پیش خود خواند و وسیله بازی دیگری را نشان داد و گفت : اگر شما پاسخ این بازی را دادید ما خدمت گذار شما هستیم و اگر نتوانستید شما باید خدمت گذار ما باشید .

دیور سام چهل روز زمان خواست اما هیچ یک از دانایان ان سرزمین نتوانستند ( وین اردشیر ) یا تخت نرد را چاره گشایی کنند و به این ترتیب شاه هندوستان پذیرفت خدمتگذار ایران باشد.

مفهوم اعداد و نام ها در تخته نرد

۳۰ مهره نشانگر ۳۰ شبانه روز / ۲۴  خانه : نشانگر ۲۴ ساعت شبانه روز / ۴ قسمت زمین : ۴  فصل سال / ۵ دست بازی : ۵  وقت یک شبانه روز / ۲ رنگ سیاه وسفید شب و روز / هر طرف زمین دو خانه دارد : ۱۲ ماه سال

تخته نرد : کره زمین / زمین بازی اسمان / تاس ستاره بخت و اقبال / گرش تاسها گردش ایام / مهره ها انسانها  / گردش مهره در زمین حرکت و زندگی انسانها / برداشتن مهرها در پایان بازی : مرگ انسانها است

مفهوم اعداد تاس

1- یگانگی خداوند

2- اسمان و زمین

3- اندیشه نیک : گفتار نیک کردار نیک

4- شمال جنوب شرق غرب

5- خورشید ماه ستاره آتش  و رعد

6- شش روز آفرینش

 

بازی فکری تخته نردتخته نرد و صفحه شطرنج خاتم

 

همیشه پیوند هنر های مختلف توانسته ابداء های بسیار خوبی را ایجاد کند . یکی از این اتفاقات ، پیوند هنر خاتم کاری که یکی از صنایع دستی اصفهان است با بازی فکری تخته نرد است . تخته نرد و صفحه های شطرنج خاتم کاری که بعضا با هنر مینیاتوری هم ترکیب می شود و صنایع دستی بینظیر و زیبایی به نام تخته نرد خاتم را ایجاد میکند باعث زیبا تر شدن این بازی فکری شده است . تنوع تخته نرد های خاتم بسیار زیاد است و انواع مختلفی از این نوع صنایع دستی تولید شده است . در مقاله های قبل به صنایع دستی خاتم کاری اشاره شد که می توانید با مطالعه ان ها اطلاعات جامعی از خاتم کاری بدست اورید .

 

خرید تخته نرد خاتم کاری

 

برای خرید انواع تخته نرد های خاتم با شکل ، رنگ و کیفیت های گوناگون فقط کافیست به سایت صنایع دستی خاتم خانه مراجعه کرده و با مشاهده انواع صنایع دستی از جمله تخته نرد های خاتم کاری مدل مورد نظر خود را خریداری نموده و درب منزل دریافت نمایید .

برای خرید تخته نرد خاتم کلیک کنید

 

 

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه