صنایع دستی اصفهان

 

صنایع دستی اصفهان مسگری

 

صنایع دستی مسگری یکی از کهن ترین و پر سابقه ترین صنایع دستی ایران محسوب می شود . اثار و ظروف مسی که در موزه های باستان شناسی وجود دارد شاهد بر این مدعاست که صنایع دستی مسگری چقدر کهن و پر سابقه است . مراکز مسگری در ایران ، اصفهان ، کاشان ، کرمان و شیراز است و در این میان میتوان در زمان حاضر گفت که مسگری جزء صنایع دستی اصفهان محسوب می شود و مسگری بیشتر در اصفهان پایگاه دارد نسبت به سایر شهر ها .

 

روش تولید ظروف مسی در گدشته

 

در زمان های گذشته برای ساخت ظروف مسی و صنایع دستی مسگری استاد مسگر قطعات مس را به ورقه ی مس تبدیل می کرد برای این کار بوته های مس را داخل کوره قرار میدادند و وقتی مس به حالت مذاب تبدیل می شد با انبرهای مخصوص بوته ها را از داخل کوره بیرون می اوردند مس گداخته را داخل قالب های شمش مس میریختند . سپس وارد قسمت اصلی کار میشدند یعنی تبدیل شمش مس به ورقه مس برای این منظور شمش مس را اینقدر می کوفتند تا به ورقه تبدیل شود . با چکش اینقدر بر روی شمش مس میکوبیدند تا به ورقه ی مس تبدیل شود .

بعد از مدتی که از چکش کاری می گذشت فلز سرد میشد و دیگر چکش خوار نبود . در این هنگام باید دوباره مس را حرارت میدادند تا چکش خوار شود . این فرایند اینقدر ادامه می یافت تا فلز به قطر و اندازه ی مورد نظر برسد . سپس با استفاده از این ورق ، ظروف مورد نظرشان را ایجاد می نمودند .

 

تولید ظروف مسی در زمان حاضر

 

با توجه به پیشرفت های ایجاد شده در صنایع مختلف ، در تولید صنایع دستی مسگری نیز این پیشرفت ها ایجاد شده است و کار ساخت صنایع دستی مختلف اسان تر از گذشته با سرعت و دقت بیشتر انجام می شود . در زمان حاضر برای تولید ظروف مسی بعد از تولید شمش مس ، به جای این که شمش را با چکش بکوبند تا به ورق تبدیل شود ، ان را زیر چرخ نورد میبرند تا شمش مس به ورقه ی مس تبدیل شود . این ورق در اندازه و ضخامت بسیار دقیق توسط این چرخ ها ایجاد می شود . سپس با استفاده از دستگاه های پرس و تراش سی ان سی ظروف مورد نظر را ایجاد می نمایند .

 

صنایع دستی اصفهانصنایع دستی مس گری مادر بسیاری از هنر ها

 

اگر بگوییم که صنایع دستی مسگری مادر بسیاری از صنایع دستی و هنر های دیگر است بی راه نگفته ایم . دلیل این ادعا را می توان در سایر صنایع دستی جست و جو کرد . به عنوان مثال در صنایع دستی میناکاری ، میناکاری بر روی مس انجام می شود که ساخت ظروف مسی از طریق هنر مسگری انجام می شود . یا ظروف مسی الماس تراش خورده یا صنایع دستی قلمزنی که قلمزنی بر روی مس انجام می شود .  علاوه بر این خاتم کاری روی مس نیز یکی دیگر از هنر های مربوط به مسگری است .همچنین ظروف مسی را میتوان یکی از صنایع دستی صادراتی ایران نام برد .

 

صنایع دستیصنایع دستی مسی

 

به دلیل دایره ی وسیع صنایع دستی که با مس ایجاد می شود میتوان این محصولات را زیر شاخه صنایع دستی مسی  یا صنایع دستی مسگری نام برد که شامل میناکاری روی مس ، ظروف قلمزنی مسی ، ظروف مسی الماس تراش خورده و یا ظروف مسی ساده و … می شود . البته در زمان حاضر به دلیل گران شدن قیمت مس بسیاری از سازندگان صنایع دستی از مس فاصله گرفته و به برنج و سایر فلزات ارزانتر روی اورده اند . همین خلاقیت در صنایع دستی باعث ماندگاری این هنر ها در طول تاریخ بوده و هست .

 

مسگریخرید اینترنتی و انلاین صنایع دستی

برای خرید اینترنتی صنایع دستی از فروشگاه های انلاین صنایع دستی زیادی وجود دارند که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند . در این میان فروشگاه خاتم خانه با ایجاد محیطی امن برای خرید امن اینترنتی و ارائه ی جدید ترین و با کیفیت ترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان و ایران سعی دارد تا همه ی هنر دوستان با سلایق مختلف با ارامش و رضایت کامل محصول صنایع دستی مورد نظر خود را مشاهده انتخاب و خریداری نمایند و به سرعت درب منزل خود تحویل بگیرند .

 

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

خاتم خانه