صنایع دستی

تذهیب

تذهیب یک واژه ی عربی است و معنا و تعریفی دقیق که ما را به سمت این هنر ببرد برایش وجود ندارد . ذهب در زبان عربی به معنای طلا است و به همین دلیل تذهیب در لغت به معنای طلا کاری می باشد . دلیل نام گذاری این هنر به این نام را میتوان در ارزشمند بودن رنگ زد درخشان در صنایع دستی تذهیب جستجو کرد . چون در این هنر رنگ زرد درخشان بسیار ارزشمند است و به همین دلیل به این هنر طلاکاری  نیز می گویند .

تعریف تذهیب

به مجموعه ی نقش های زیبا و بدیع که نقاشان برای زیبا سازی کتب و دیوان اشعار شاعران و نویسندگان ، کتب علمی ، فرهنگی ، تاریخی ، و کتاب های خطاطی ، تذهیب می گویند . در واقع این صنعت هنری بیشتر برای زیبا سازی مجموعه های مختلف به کار میرود و معمولا به خودی خود به عنوان صنایع دستی مستقل به حساب نمی اید . البته این گفته به معنای کم ارزش بودن این هنر نیست ولی کمتر دیده شده که این رشته هنری را به عنوان یک صنعت دستی هنری مستقل به حساب اورده باشند .

نقشها و طرح های تذهیب

تذهیب بیشتر در کناره های صفحات و حاشیه ی جلد کتب مختلف طراحی می شود . نقش ها و طرح هایی که در این هنر به کار می روند عبارت اند از شاخ و برگ و بند های اسلیمی ، برگ ها و گل های ختایی ، ساقه های پر از خم ، شاخه ها و گل های اسلیمی و ختایی ، بند های ختایی و اسلیمی و…که کتاب ها با موضوعات مختلف به وسیله ی این طرح ها زیبا سازی شده و در اصطلاح تذهیب کاری می شوند . رنگ هایی که بیشتر در این هنر مورد استفاده قرار می گیرند زرد طلایی و در کنار ان لاجورد و سبز فیروزه ای هستند .

مکتب های تذهیب

تذهیب را می توان یکی از زیر مجموعه های نقاشی نیز به حساب اورد و مانند نقاشی که دارای مکتب های مختلف است ، تذهیب نیز مکتب های مختلفی دارد که عبارت اند از مکتب های سلجوقی ، بخارا ، تیموری ، صفوی و قاجار . علاوه بر این هر کدام از این مکاتب دارای شعب مختلفی هستند مانند مکتب تیموری که شعبه های مختلفی مانند خراسان ، شیراز ، تبریز و … دارد .

تذهیب در دوره های مختلف

میتوان بیان کرد که تذهیب در دوره های تاریخی مختلف مانند سایر هنر ها ، بیانگر حالات و احوال مردم در آن دوره است . به عنوان مثال تذهیب در قرن چهارم بسیار ساده و بدون پیرایه است و در قرن های پنجم و ششم بسیار منسجم و متین است و در قرن های نهم و دهم بسیار ظریف و دقیق و تجمل گرا است که اگر به تاریخ مراجعه نماییم مشاهده می کنیم که مردم هم در این قرن ها همین حالات را داشته اند .

تاریخچه ی تذهیب

پیشینه ی هنر تذهیب طبق گفته ی تاریخ دان ها به دوران ساسانی باز می گردد . در این دوران بعد از پیروزی اسلام بر ایران و نفوذ اسلام در کشورمان ، این هنر در اختیار حکومت های اسلامی قرار گرفت و به همین دلیل به این هنر ، هنر اسلامی می گویند چون با نفوذ اسلام در حکومت های اسلامی این هنر رواج پیدا کرد . البته بعد از مدتی این هنر از رونق افتاد ولی در دوره ی سلجوقیان دوباره به اوج خود رسید . در حاشیه ی کتاب هایی که از ان دوران باقی مانده است تذهیب های تکرار نشدنی قابل مشاهده است .

تذهیب در صنایع دستی

امروزه علاوه بر حاشیه ی کتاب های ارزشمند بر روی بسیاری از صنایع دستی مانند تخته نرد خاتم ، صفحه شطرنج خاتم ، میز های خاتم ، بر روی گلدان ، ظروف مسی ، ظروف مس و پرداز و … ، این صنعت هنری انجام می شود که باعث زیباتر شدن و با ارزش شدن بیش از پیش این صنایع دستی می شود . اساسا کار تذهیب ، زیبا سازی است و وقتی بر روی هر محصول صنایع دستی این نقش ها کشیده شود باعث افزایش زیبایی ان صنایع دستی می شود .

صنایع دستی تذهیب

خرید صنایع دستی

برای خرید صنایع دستی مختلف راحت ترین راه مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه و مشاهده دنیایی از صنایع دستی مختلف  و خرید و تحویل گرفتن ان درب منزل است . سایت خرید اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه بزرگترین فروشگاه انلاین صنایع دستی است که علاوه بر کیفیت و تنوع بالای محصولاتش از امنیت و خدمات پس از فروش بسیار خوبی بر خوردار است .

صنایع دستی مس و پرداز

صنایع الماس تراش

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه