خاتم کاری

خاتم کاری چیست


خاتم کاری هنر زینت دادن و پوشاندن سطح چوب یا مس با مثلث های کوچک به صورت موزاییکی می باشد . هرچه قدر اندازه این مثلث ها کوچک تر باشد و دقیق تر در کنار هم قرار گرفته شده باشند ارزش خاتم کاری بیشتر می شود . اصفهان در کنار شیراز قطب خاتم کاری ایران محسوب می شوند . بهترین روش برای خرید خاتم کاری ، مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه است .

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی در واقع تولید محصولات تزیینی یا کاربردی به وسیله دست هنرمند انسان می باشد . به همین دلیل به ان صنایع دستی می گویند . ایران مرکز تولید بیش از 80 درصد صنایع دستی جهان است و در ایران ، اصفهان 75 درصد از صنایع دستی را به خود اختصاص داده است . خاتم کاری در کنار قلم زنی ، فیروزه کوبی ، میناکاری ، مس پرداز ، مس خاتم ، ظروف الماس تراش ، پارچه قلمکار ، فرش ، مینیاتور ، منبت ، صنایع دستی چوبی و .. صنایع دستی اصفهان را تشکیل می دهند .

خاتم کاری اصفهان

اصفهان در کنار شیراز قطب تولید و عرضه خاتم در کشور می باشد . خاتم کاری یکی از با سابقه ترین صنایع دستی می باشد و قدمت ان حتی به زمان حضرت ابراهیم بر میگردد . اثار کشف شده تاریخی خود شاهد این ادعا است که سابقه این هنر ارزنده به تاریخ فرهنگ بشری باز می گردد . سبک و روش تولید خاتم در اصفهان مخصوص به خود است و کیفیت و خلاقیت موجود در محصولات خاتم اصفهان ، این هنر را متمایز ساخته است .

مواد اولبه تولید ظروف خاتم

انواع چوب ( فوفل ، آبنوس ، گردو، عناب ، نارنج ، کبوده )

انواع استخوان ( استخوان و عاج فیل ، استخوان شتر، استخوان اسب )

مفتول های فلزی ( آلومبنبوم ، برنج و نقره )

لاک ، صدف ، نخ پرک

انواع خاتم

خاتم انواع مختلفی دارد . به طور کلی خاتم کاری روی مس و خاتم کاری روی چوب دو دسته اصلی صنایع دستی خاتم می باشد . خاتم بر روی چوب ، هنر با سابقه تری نسبت به خاتم بر روی مس است و خاتم روی چوب سابقه ای بسیار طولانی تر دارد . تفاوت این دو مدل خاتم در زیر ساخت ان است . در واقع خاتم بر روی چوب ، تزیین یک ظرف چوبی به وسیله ی مثلث های کوچک خاتم است . خاتم بر روی مس تزیین به وسیله ی مثلث های کوچک خاتم بر روی زیر ساخت مس است . یکی از زیر مجموعه های خاتم اصفهان ، ظروف مس و خاتم می باشد .

صنایع دستی خاتم کاری

مس خاتم

تزیین ظروف مسی به وسیله مثلث های ریز خاتم باعث تولید محصول هنری بسیار زیبایی به نام مس خاتم می شود . ظروف مس و خاتم حاصل تلفیق هنر مسگری و خاتم کاری می باشد . محصولات مس خاتم شامل انواع گلدان ، اجیل خوری ، ایینه و شمعدان ، سرویس چای خوری ، شیرینی خوری ، شکلات خوری و … می باشد .

مس خاتم کاری

خرید خاتم کاری

خرید خاتم کاری و یا سایر صنایع دستی ، یکی از دلایل سفر به دو استان هنر خیز اصفهان و شیراز است . برای خرید خاتم با کیفیت بالا و قیمت مناسب باید نکاتی را مورد توجه قرار داد . باید دانست که برای خرید صنایع دستی به صورت کلی باید اشنایی هایی در مورد ان پیدا کرد . در غیر این صورت ممکن است صنایع دستی بی کیفیت را با قیمت بالا خریداری نماییم .

کیفیت خاتم کاری

مرغوبیت و کیفیت خاتم ، به ریز نقشی و منظم بودن  طرح بستگی دارد هرچه طرح ریز تر و منظم تر باشد اثر خاتم تولید شده ارزشمند تر است . باید بدانید از اول تا اخرین مرحله تولید خاتم بیش از 400 مرحله ی کاری است .

محصولات خاتم

در این بخش به برخی از محصولات خاتم مانند : گلدان خاتم ، ایینه و شمعدان خاتم ، تخته نرد و شطرنج خاتم ، رحل قران خاتم و … انواع محصولات خاتم اشاره میکنیم .

شطرنج و تخته نرد خاتم

می توان گفت که تخته نرد و شطرنج خاتم پر فروش ترین محصول خاتم است . تخته نرد و شطرنج خاتم در اندازه ها و مدل های مختلفی تولید و به فروش میرسد . تخته نرد و شطرنج خاتم کاری در کنار تزیین با خاتم ، به وسیله ی مینیاتور و یا تذهیب نیز تزیین می شوند .

خاتم کاری اصفهان

گلدان خاتم

یکی از محبوب ترین محصولات خاتم ، گلدان خاتم است . خرید گلدان خاتم برای تزیین منزل یا تزیین محل کار بهترین انتخاب است . گلدان خاتم در کنار زیبایی ، از قیمت مناسب تری نسبت به بسیاری از صنایع دستی برخوردار است و همین عامل باعث پر تقاضا بودن این محصول شده است .

رحل قران خاتم

یکی از اولین مواردی که برای خرید جهیزیه به سراغ ان می روند رحل قران است . رحل قران خاتم زیبایی منحصر به فردی را به منزل عروس و داماد هدیه می دهد . رحل قران خاتم در انواع مختلفی تولید می شود .

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه

خاتم خانه یکی از بزرگترین فوشگاه های اینترنتی صنایع دستی در کشور محسوب می شود . تنوع محصول ، قیمت مناسب ، کیفیت بالا مواردی هستند که خاتم خانه را از سایر فروشگاه ها متمایز کرده اند .

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه