صنایع دستی

صنایع دستی

 

صنایع دستی جزء جدا نشدنی فرهنگ و تمدن هر سرزمین است . این فرهنگ و تمدن است که در دستان هنرمندان هر سرزمین نمود میکند و با هنر این دستان گرانبها به ظهور میرسد و هنر تبدیل به صنایع دستی می شود . به همین دلیل صنایع دستی ایران نشان دهنده ی میزان تمدن ، فرهنگ و هنر مردمان کشورمان است . بر این اساس صنایع دستی شیراز هم نماد و نشانگر فرهنگ و تمدن شیراز است .

معرفی صنایع دستی شیراز

همانطور که همه ی ما میدانیم شیراز شهری بزرگ با پیشینه ی بسیار غنی از فرهنگ و هنر است . شیراز شهر بزرگترین و نام اورترین شاعران کشورمان ایران یعنی سعدی شیرازی و حافظ شیرازیست . بزرگانی که بعضا کشورمان را به واسطه ی ان ها می شناسند . صنایع دستی شیراز نیز کم اهمیت ندارد و میتوان گفت بعد از بزرگان شعر پارسی و اثار تاریخی این شهر ، صنایع دستی شیراز مهم ترین عامل جذب توریست به این شهر است . در این مقاله سعی داریم به معرفی برخی از این صنایع دستی بپردازیم .

 

انواع صنایع دستی شیراز

 

صنایع دستی در شهر شیراز هم مانند سایر شهر های هنر خیز ایران از تنوع بالایی برخوردار است . در زیر به معرفی بعضی از مهم ترین صنایع دستی این شهر می پردازیم .

 

صنایع دستی خاتم کاریخاتم کاری

 

خاتم کاری در حقیقت زینت دادن و پوشاندن سطح چوب یا مس به صورت موزایکی با مثلث های کوچک است که هرچه این مثلث ها کوچک تر و منظم تر و دقیق تر چسبانده شده باشد ارزش خاتم کاری بیشتر است .

 

شیشه گری

 

شیشه جسمی است شکننده و شفاف که از ترکیب سیلیکات های قلیایی و ذوب شده در کوره تشکیل می شود . از اثار کشف شده از زمان های گذشته متوجه می شویم که در گذشته ی دور هم شیشه گری در ایران رواج داشته است . اشیاء شیشه ای طرح دار یکی از صنایع دستی شیراز است .

 

صنایع دستی شیراز

 

سفال گری

 

اگرچه اکثر مردم تنها همدان و شهر لالجین را مرکز و قطب سفال ایران میدانند اما باید گفت شیراز هم به اندازه ی خود در امر صنایع دستی سفالی مهم و نام اشناست . صنایع دستی سفالی از قدیم در شهر شیراز رواج داشته و مورد استقبال هنر دوستان بوده است . ماده ی اصلی ساخت سفال ، گل سفال است که این گل باید نرم و ریز باشد و از نوعی گل خاص ایجاد می شود .

 

صنایع دستیقلمزنی

 

هرچند مرکز و قطب قلمزنی ایران اصفهان است اما قلمزنی در شیراز هم جزء صنایع دستی این شهر محسوب می شود . قلمزنی عبارت است از ایجاد طرح ها و نقش ها و کنذه کاری های زیبا بر روی سطح اجسام فلزی مخصوصا مس و نقره . قلمزنی جزء قدیمی ترین و مهم ترین صنایع دستی ایران است .

 

 

منبت کاری

منبت کاری یکی از مهم ترین بخش های صنایع دستی چوبی است . منبت کاری عبارت است از ایجاد نقش های برجسته بر روی چوب . این رشته ی هنری در صنایع مبل سازی نیز بسیار پرکاربرد است . منبت یکی از صنایع دستی شیراز است

 

مینیاتور

 

مینیاتور یعنی نقاشی کوچک از طبیعت . به این صورت که هنرمندان مینیاتور بر سطح اثار چوبی یا بر روی دیوار ها نقش هایی را نقاشی میکنند . هنر مینیاتور هم جزء مهم ترین هنر ها و صنایع دستی شیراز است .

 

نمد مالی

 

نمد را میتوان ساده ترین نوع کف پوش نامید . نمد را به وسیله ی دستگاهی خاص ایجاد میکنند و ماده ی اصلی ساخت نمد پشم طبیعی است . خاصیت نمد خنکی ان در فصل تابستان و گرمای ان در فصل زمستان است و برای بدن انسان بر خلاف فرش های طبیعی علاوه بر این که ضرر ندارد دارای نفع هم هست . نمدمالی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی شیراز است

خاتم خانه | خريد صنايع دستي

 

خرید صنایع دستی

فروشگاه انلاین صنایع دستی خاتم خانه با ارائه برخی از صنایع دستی که در بالا نام برده شد با کیفیت عالی و قیمت استثنایی در حال خدمت رسانی به هنر دوستان گرامی است . برای خرید اینترنتی صنایع دستی فقط کافی است بر روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید و به دنیای صنایع دستی وارد شوید . خاتم خانه جزء بزرگترین گالری های صنایع دستی محسوب می شود . در خاتم خانه میتوانید صنایع دستی با عکس با کیفیت و از زوایای مختلف مشاهده و با انتخاب هوشمندانه خود صنایع دستی را درب منزل دریافت نمایید . با تشکر از همراهی شما

 

 

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

خاتم خانه