میناکاری

میناکاری

هنر میناکاری یکی از محبوب ترین و پر سابقه ترین هنر ها و صنایع دستی ایران و مخصوصا شهر اصفهان است . میناکاری را میتوان بر روی مس ، شیشه ، سفال و حتی بر روی نقره و طلا نیز انجام داد . به دلیل استفاده بیشتر از رنگ ابی اسمانی در میناکاری ، به این هنر و صنایع دستی ، میناکاری میگویند . این صنایع دستی را میتوان مشهور ترین و محبوب ترین صنایع دستی نامید . علت محبوبیت بسیار زیاد مینا کاری را میتوان در تنوع بسیار زیاد و قیمت مناسب این نوع از صنایع هنری جستجو کرد .

رنگ میناکاریمراحل میناکاری

میناکاری مراحل مختلفی دارد که میتوان به تولید ظروف مسی ، لعاب کاری ظروف مسی ، نقاشی میناکاری بر روی این ظروف ، مرحله ی کوره و پختن رنگ مینا کاری . صحبت اصلی ما در این مقاله مربوط به انواع رنگ های مورد استفاده در صنایع دستی میناکاری است . باید توجه داشت که استفاده از رنگ مرغوب و با کیفیت بالا در مینا کاری باعث تولید صنایع دستی میناکاری با کیفیت بسیار بالا می شود .

انواع میناکاری

صنایع دستی میناکاری را از نظر نوع نقاشی میتوان به موارد مختلفی تقسیم بندی کرد از جمله مینا کاری ختایی ، مینا کاری ابنیه ، مینا کاری پرداز ( ظروف مس و پرداز ) ، میناکاری اسلیمی و … در این بین مینا کاری ابنیه و مینا کاری نقاشی از بقیه موارد با ارزش تر و گرانقیمت تر است . البته بیشتر میناکاری ختایی در بازار موجود است چون هم قیمت مناسب تری دارد و هم تنوع بیشتری را دارا می باشد . رنگ مینا کاری در همه ی این میناکاری ها یک نوع است

ظروف مس و پرداز میناکاریرنگ میناکاری

رنگ مینا کاری مهم ترین عامل برای تولید یک محصول مینا کاری با کیفیت محسوب می شود . اگر در تولید ظروف میناکاری از رنگ های بی کیفیت استفاده شود محصول نهایی نیز کیفیت پایینی دارند و حتی در هنگام پخته شدن در کوره بخش هایی از رنگ ها می ریزند . پس برای تولید یک محصول میناکاری باکیفیت حتما باید از رنگ های مینا کاری با کیفیت هم استفاده کرد . هرچند که قیمت تمام شده با رنگ های بی کیفیت خیلی ارزان تر از رنگ های با کیفیت است اما با این حال استفاده از رنگ مینا کاری بی کیفیت اشتباه بزرگی محسوب می شود .

میناکاریانواع رنگ میناکاری

همانطور که گفته شد مهم ترین عامل تولید یک ظرف میناکاری با کیفیت بالا ، استفاده از رنگ مینا کاری با کیفیت است . باید این نکته را هم دانست که رنگ مورد استفاده در میناکاری بر روی مس با رنگ مورد استفاده در میناکاری بر روی سفال و میناکاری بر روی شیشه متفاوت است و هر کدام انواع رنگ های مربوط به خود را دارند . رنگ های مورد استفاده بیشتر در میناکاری عبارت اند از : رنگ لاجوردی ، فیروزه ای ، سرنج ( قرمز ) ، گل ماشی ، قهوه ای ، سبز ویکتوریا ، زرد زعفرانی ، مغز پسته ای و ….

میناکاری در منزل

امروزه میناکاری یکی از مهم ترین و پرطرفدار ترین مشاغل خانگی شده است و بسیاری از هنر دوستان به این رشته ی هنری روی اورده اند . برای انجام میناکاری در خانه باید ابتدا ظروف مسی لعاب دار و با کیفیت را از بازار اصفهان تهیه کرد و سپس با خرید رنگ های میناکاری مورد نیاز و با کیفیت ، این ظروف را رنگ امیزی و نقاشی نمود . البته باید دانست که بدون اموزش دیدن نمیتوان میناکاری انجام داد و حتما باید دوره های اموزشی این رشته هنری را سپری کرد .

صنایع دستیخرید صنایع دستی میناکاری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیاز نیست که برای خرید میناکاری  و یا خرید رنگ میناکاری به شهر اصفهان و بازار میدان نقش جهان مراجعه کرد . بلکه با وارد شدن به فروشگاه های خرید اینترنتی صنایع دستی دنیایی از صنایع هنری را میتوان مشاهده کرد و محصولات مورد نیاز را خریداری نمود . خاتم خانه یکی از بزرگترین و متنوع ترین فروشگاه های خرید انلاین صنایع دستی در کشور است که با قیمت های مناسب و کیفیت های بسیار عالی گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است .

صنایع دستی مس و پرداز

صنایع الماس تراش

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه