صنایع دستی اصفهان

 

 

صنایع دستی

صنایع دستی هر شهر یا کشور نشان گر فرهنگ ، تاریخ و هنر آن ملت است . کشورهایی که در زمان های گذشته فرهنگ و تمدن داشته اند ، حتما صنایع دستی و هنر های اختصاصی به خود نیز داشته و دارند . کشور هنر خیز ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست و در این کشور ، شهر اصفهان همیشه تجلی گاه هنر و فرهنگ ایران بوده و این را در صنایع دستی این شهر میتوان مشاهده کرد .

 

صنایع دستی اصفهانصنایع دستی اصفهان

صنایع دستی هر شهر در حقیقت بیان گر فرهنگ و هویت ان شهر است و صنایع دستی اصفهان بیانگر این مطلب است که اصفهان  قدمت و تمدنی دارد به اندازه ی همه ی تاریخ . وقتی از صنایع دستی اصفهان سخن میگوییم خود به خود به یاد میناکاری ، خاتم کاری ، قلمزنی ، پارچه های قلمکار و انواع و اقسام صنایع دستی می افتیم که نشان از هویت و تمدن بالای این شهر دارد .

ارزش هنر اصفهان را وقتی بیشتر متوجه می شویم که این نکته افتخار افرین را بدانیم که تا کنون 600 صنایع دستی در یونسکو به ثبت رسیده که از این بین 450 عدد از این اثار هنری مربوط به کشورمان ایران و از این تعداد ، شمار صنایع دستی این شهر 287 عدد است . این جمله بدین معناست که تقریبا نیمی از صنایع دستی ثبت شده در یونسکو مربوط به اصفهان است .

 

صنایع دستی نماد تمدن و فرهنگ

در تولید صنایع دستی بیش از آن که علم به کار بیاید ، فرهنگ ، هنر ، تمدن و عشق به کار می اید و هر سرزمینی که از این ملاک ها بیشتر بهره مند باشد صنایع دستی بیشتر و بهتری دارد . با توجه به این نکته و نکته قبل میتوان نتیجه گرفت که صنایع دستی این شهر بیانگر فرهنگ ، هنر و تمدن والای این شهر و مردمان اصفهان است . باید دانست که تعداد صنایع دستی در این شهر به تنهایی از تعداد این اثار هنری در همه ی کشورهای جهان بیشتر است .

صنایع دستی هویت یک شهر

وقتی از میناکاری صحبت میکنیم به دریایی وارد می شویم به پهنای آسمان آبی . وقتی به خاتم کاری نظر می کنیم به سخت کوشی مردمان عاشق یک شهر پی می بریم . وقتی صفحه ی قلمزنی شده را با دست جان لمس می کنیم به درد ها و رنج های این شهر در تمام تاریخ پی می بریم همه و همه بیانگر این مطلب اند که اصفهان و صنایع دستی ان در ایران و یا بهتر بگوییم در دنیای ما بی همتاست . وقتی در دریای عشق و هنر نظر میکنیم عکس صنایع دستی اصفهان را خواهیم دید .

معرفی صنایع دستی اصفهان

دنیای صنایع دستی در این شهر هنر خیز به قدری وسیع است که در یک مقاله در مورد صنایع دستی قابل بیان نیست . ولی به طور مختصر به ذکر نام برخی از این اثار هنری می پردازیم و تعدادی را توضیح خواهیم داد .

صنایع قلم زنی اصفهانقلمزنی

عبارت است از ایجاد نقوش و کنده کاری بر روی سطح های مختلف فلزی مخصوصا مس و نقره . استاد قلمزن به وسیله ی چکش و قلم نقوشی را بر سطح فلز ایجاد می کند

 

صنایع دستی خاتم اصفهانخاتم کاری

خاتم کاری را میتوان جزء مهم ترین و پرفروشترین صنایع دستی ایران  نام برد . قطب خاتم کاری شهر اصفهان است .

 

میناکاری

 

میناکاری را می توان از پرسابقه ترین و معروف ترین صنایع دستی نام برد . میناکاری را میتوان بر روی مس نقره انجام داد . میناکاری روی سفال هم امکان پذیر است .

 

صنایع دستیفیروزه کوبی

 

فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی ایران  است .اساس کار این هنر بر پایه ی چسباندن سنگ های فیروزه بر روی ظروف مسی و ایجاد ظروف فیروزه کوبی است .

 

در بالا تعدادی از صنایع دستی در اصفهان را معرفی کردیم . برای هر یک از این صنایع دستی مقاله ای جدا گانه در سایت خاتم خانه موجود است که خواندن ان ها برای کسانی که به دنبال تحقیق در مورد صنایع دستی  هستند خالی از لطف نیست .

حمایت از صنایع دستی

در سال های اخیر با حمایت های سازمان صنایع دستی ایران و مرکز توسعه صنایع دستی ایران و همچنین با همکاری اتحادیه صنایع دستی اصفهان و معاونت صنایع دستی  پیشرفت های زیادی در ساخت ، پخش و فروش صنایع دستی انجام شده است . همچنین تسهیل در امر صادرات صنایع دستی باعث پیشرفت این هنر ارزشمند شده است .

همچنین با افزایش کلاسهای اموزش صنایع دستی و افزایش تعداد کارگاه های صنایع دستی و فروشگاه های انلاین صنایع دستی و اعطای وام صنایع دستی به هنرمندان ، این صنعت هنری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است .

 

فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی

 

فروشگاه صنایع دستی اصفهان در شهر اصفهان و در اطراف میدان نقش جهان به فراوانی یافت میشود اما برای خرید صنایع دستی اصفهان در تهران و یا سایر شهرستان ها باید به فروشگاه های انلاین و اینترنتی صنایع دستی مراجعه و خرید خود را انجام دهید . فروشگاه اینترنتی صنایع دستی اصفهان خاتم خانه یکی از بروزترین و معتبر ترین این فروشگاه هاست که با ارائه ی اثار هنری با کیفیت و با قیمت مناسب میتواند نظر شما را به خود جلب نماید .

 

 

صنایع دستی اصفهان قلمزنی

صنایع دستی اصفهان میناکاری

صنایع دستی اصفهان خاتم کاری

صنایع دستی اصفهان فیروزه کوبی

 

 

خاتم خانه