صنایع دستی قزوین

 

صنایع دستی

 

هنر و فرهنگ جزء جدا نشدنی از کشورمان ایران است . سرتاسر این آب و خاک مهد هنر و فرهنگ های مختلف است . یکی از این هنر های فاخر صنایع دستی است که هر شهر نبوغ و خلاقیت خود را از طریق صنایع دستی خود به دیگران نشان می دهد . تبریز هم از این مقوله جدا نیست و صنایع دستی تبریز هم نشان دهنده ی اوج هنر و فرهنگ این شهر هنر خیز است . در این مقاله قصد داریم به بخشی از صنایع دستی تبریز اشاره نماییم .

 

صنایع دستی تبریز

 

هنرمندان هر شهر از کشورمان ایران تمام عشق و محبت و هنر خود را با قلم انگشتان خود بر روی صنایع دستی رسم میکنند تا همگان را از این لطف الهی برخوردار سازند . صنایع دستی علاوه بر جنبه ی تزیین منزل جنبه ی معرفی هنر هر شهر را نیز دارا می باشد . صنایع دستی تبریز بیان گر هنر سرشار مردمان این شهر و اوج استعداد انان در ایجاد صنایع دستی است . بهترین سوغاتی که میتوان برای عزیزان خود بعد از بازگشت از سفر اورد صنایع دستی ان شهر است تا دیگران را نیز از هنر شهر های مختلف اگاه نماییم .

 

معرفی صنایع دستی تبریز

 

تبریز نیز مانند همه ی شهر های ایران مردان و زنان هنرمند فراوانی دارد که با دستان هنرمند خود صنایع دستی تبریز را ایجاد میکنند . در این مقاله به معرفی برخی از صنایع دستی تبریز می پردازیم تا هنر این شهر هنرخیز را نیز بشناسیم و بیش از پیش به ایرانی بودن خود افتخار کنیم که از قدیم گفته اند هنر نزد ایرانیان است و بس .

 

انواع صنایع دستی تبریز

 

صنایع دستی چرمی تبریز

بی شک مهم ترین صنایع دستی تبریز صنعت چرم تبریز است که شهرت جهانی دارد . کیفیت و مرغوبیت و چشم نوازی از ویژگی های مهم صنایع دستی چرمی تبریز است . هر کسی یک بار پا در کفش تبریز کرده باشد به این مهم پی می برد که کفش تبریز با همه ی نمونه های ایرانی و خارجی ان فرق دارد . بعد از پوشیدن کفش چرمی تبریز دیگر پا در هیچ کفشی نخواهید کرد جز کفش چرم تبریز . امروزه بیش از دو هزار کارگاه تولید کفش چرمی در تبریز مشغول به فعالیت اند . پیشنهاد ما امتحان این محصولات مرغوب است .

 

 

حجاری بر روی سنگ

 

از دیرباز تا کنون هنر حجاری سنتی یکی از صنایع دستی تبریز بوده و هست و اثار بسیار زیادی در این رشته ی صنایع دستی تولید شده است . امروزه با این که مانند سابق این هنر رونق ندارد ولی هنرمندان تبریزی همچنان به ان مشغول اند و ان را زنده نگه داشته اند . حجاری عبارت است از ایجاد طرح های برجسته با قلم و چکش بر روی سنگ های خاص . از این هنر برای تزیین منزل و نماهای بیرونی و دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار استفاده می شود .

 

 

تابلو فرش و قالی بافی

 

یکی از صنایع دستی تبریز قالی بافی و تابلو فرش است . نام تبریز از گدشته تا کنون با تار و پود فرش ایرانی گره خورده است و تبریز جزء جدا نشدنی صنعت فرش ایران است . شهر تبریز یکی از مهم ترین کانون های فرش اصیل و دستباف ایرانی است و هنرمندان زیادی در شهر تبریز مشغول این هنر بسیار گران بها هستند . یکی از محصولات قالی بافی تبریز تابلو فرش های بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده ای را محو خود می کند . فرش دستباف تبریز یکی از صنایع دستی صادراتی ایران محسوب می شود .

 

صنایع دستی تبریزصنایع دستی سفالی

 

اگرچه همه فکر میکنند که مرکز سفال گری ایران همدان است ولی باید دانست که در کنار همدان شهر های دیگری نیز به این هنر اشتغال دارند . یکی دیگر از صنایع دستی تبریز هنر سفالگری است . استفاده از نوعی خاک مخصوص در سفالگری تبریز باعث پیدایش اثار خاص با ویژگی های مخصوص به این صنایع سفالی شده است . ظروف سفالی تبریز هم جنبه ی تزیینی دارد و هم جنبه ی مصرفی و می توان از ان برای رفع نیاز های روز مره استفاده کرد .

 

تابلو سنگ

 

تابلو سنگ از دیگر صنایع دستی تبریز است که از زمان های دور در این شهر رواج داشته است . تابلو سنگ همان تابلو های هنری است البته از جنس سنگ که در سال های اخیر دوباره در تبریز رواج پیدا کرده و آثار هنرمندان این رشته هنری در جای جای شهر تبریز قابل مشاهده است . از تابلو سنگ ها بیشتر برای معابر و قسمت های دیدنی شهر استفاده می کنند .

 

نقره کوبی

 

نقره کوبی یکی از صنایع دستی تبریز است که دارای سابقه ی طولانی است . نقره کوبی در زمان سلجوقیان و مغولان به اوج خود رسید و تکامل یافت . نقره کوبی عبارت است از تزیین اشیا به وسیله ی نقره . نقره کوبی بیشتر بر روی تسبیح های مخصوص با جنس هسته ی میوه ی آووکادو چوب ابنوس و یسر و صندلوس انجام می شود . همچنین نقره کوبی را بر روی اشیای دیگری مانند تابلو های تزیینی فندک پیپ و … انجام می دهند .

 

زیور آلات

 

یکی دیگر از صنایع دستی تبریز زیور الات است که امروزه از رونق بسیار خوبی برخوردار شده است . زیور آلات تبریز از ظرافت و زیبایی بسیار زیادی برخوردار است و همین امر باعث شده که زیورالات تبریز مورد توجه همگان قرار بگیرد . زیور الات تبریز بیشتر از جنس طلا نقره و طلا با عیار پایین است .

 

منبت کاریسایر صنایع دستی تبریز

 

به دلیل تعداد زیاد صنایع دستی تبریز در این مقاله سایر صنایع دستی تبریز را فقط نام می بریم و از شرح ان معذوریم. سایر صنایع دستی تبریز عبارت اند از : گلیم و ورنی ، معرق کاری ، منبت کاری ، سوزن دوزی ، نگار گری ، قلم زنی و ….

 

خرید صنایع دستی

برای خرید صنایع دستی میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد ولی در زمان حاضر بهترین روش خرید صنایع دستی استفاده از فروشگاه های انلاین صنایع دستی و سایت های اینترنتی خرید صنایع دستی است که دنیایی از صنایع دستی را با چند کلیک در اختیار شما قرار می دهد . در این بین مهم ترین چیزی که در این روش خرید باید دقت کرد اعتبار و امنیت این فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی است . فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه با امنیت مناسب و قیمت های باور نکردنی در کنار کیفیت بالا صنایع دستی مورد نیاز شما را در اختیار شما قرار میدهد .

 

 

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه