صنایع دستی سفره هفت سین

سفره هفت سین

هفت سین سفره ای است که ایرانیان و سایر فارسی زبانان جهان هنگام نوروز و در موقع تحویل سال می آرایند . اعضای خانواده هنگام تحویل سال گرد سفره جمع می شوند و با خواندن قران ، دیوان حافظ و دعا ، سال پر برکتی را از خداوند طلب می کنند . برخی نیز این سفره را تا روز سیزده به در نگه می دارند و روز سیزده فروردین سبزه خود را به اب می اندازند . هفت سین این سفره شامل : سنجد ، سیب ، سبزه ، سماق ، سیر ، سرکه و سمنو می باشد . برای تزیین سفره بهترین انتخاب استفاده از صنایع دستی می باشد .

چیدمان سفره هفت سین

برای چیدمان سفره های هفت سین دو مدل وجود دارد : مدرن و سنتی . پس ابتدا باید انتخاب کنید که سفره شما سنتی باشد یا اینکه مدل مدرن را میپسندید . در مدل سنی باید از ظروف سنتی و صنایع دستی سنتی کشورمان استفاده کنید . مانند ظروف میناکاری ، ظروف سفالی و …

در مدل مدرن پایه ی سفره هفت سین شما باید ظروف مدرن باشد و دیگر خبری از ظروف سفالی یا مینا کاری یا سایر صنایع دستی ایران نیست . البته مدل تلفیقی هم وجود دارد که میتوانید از ظروف مدرن و صنایع دستی در کنار هم استفاده کنید .

صنایع دستی در سفره هفت سین

صنایع دستی محصولات دکوری و تزیینی و بعضا کاربردی هستند که به وسیله دست انسان ساخته می شوند . خاتم کاری ، میناکاری ، قلم زنی ، فیروزه کوبی ، مس و پرداز ، فرش ، پارچه قلم کار ، ظروف مسی ، سفالگری و … بخشی از صنایع دستی ایران محسوب می شوند . در سفره هفت سین می توان از بسیاری از این صنایع دستی استفاده کرد . به عنوان مثال بشقاب میناکاری در سایز کوچک را به عنوان ظرف هفت سین مورد استفاده قرار داد یا ظروف سفالی رنگ شده یا ظروف خاتم کاری و ..

به دلیل تنوع صنایع دستی کشورمان انتخاب و نو اوری در این نوع سفره ها بسیار راحت می باشد .

صنایع دستی سفره هفت سین

اجزا سفره هفت سین

در کنار هفت سین که در بالا اشاره شد ، اجزا دیگری نیز برای چیدمان سفره مورد نیاز است . آیینه و شمعدان یکی از این اجزا است . انتخاب ایینه و شمعدان فیروزه کوبی یا خاتم کاری یا مس و پرداز برای سفره بهترین پیشنهاد است . زیرا در کنار زیبایی منحصر به فرد ، یاد اور تاریخ و فرهنگ و تمدن ما ایرانیان نیز می باشد . علاوه بر ایینه و شمع دان ، کتاب قران ، دیوان حافظ یا شاهنامه فردوسی ، تخم مرغ رنگی ، تنگ ماهی ، گل ، شیرینی ، اجیل ، گلاب و .. نیز در سفره قرار داده می شود .

صنایع دستی مس و پرداز

هفت سین سنتی برای کنار هم بودن

سفره هفت سین سنتی بسیار پسندیده از نیکان ما است که باعث می شود بیشتر در کنار هم باشیم و همدیگر را از یاد نبریم . باعث ترویج فرهنگ مهربانی می شود و کینه ها و ناراحتی ها را از بین می برد . این سنت پسندیده در کنار سایر سنت های ما ایرانی ها علاوه بر جنبه ظاهری که دارد جنبه های باطنی فراوانی نیز همراه خود دارد که باید بیشتر به انها توجه کنیم . افزایش حس همدوستی ، مهربانی ، یاری رساندن به هم نوع ، یاد خداوند ، زنده نگه داشتن فرهنگ و تاریخ کشورمان ایران و .. تنها بخشی از جنبه های باطنی و معنوی سنت های ما ایرانیان می باشد .

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه