صنایع دستی

صنایع دستی قزوین

صتایع دستی یکی از نشانه های فرهنگ و تمدن هر سرزمینی محسوب می شود . صنایع دستی در واقع چکیده تاریخ تمدن کشورها است . ساخت محصولات کاربردی و تزیینی به وسیله دست انسان را صنایع دستی می گویند . ایران پایتخت صنایع هنری می باشد و در ایران اصفهان قطب ان محسوب می شود . قزوین هم یکی از شهر هایی است که در ان به صنایع دستی پرداخته شده است . در این مقاله به معرفی برخی از صنایع دستی قزوین خواهیم پرداخت .

جاجیم بافی

یکی از صنایع دستی قزوین هنر جاجیم بافی می باشد . جاجیم بافی در قزوین سابقه بسیار طولانی دارد و در اکثر روستاهای این استان رایج بوده است . متاسفانه امروزه اکثر کارگاه های جاجیم بافی تعطیل شده اند . ماده اصلی برای تولید جاجیم پشم است . در واقع پشم را به وسیله مواد کاملا گیاهی به رنگ های مختلفی در می اورده اند . البته امروزه از مواد رنگی صنعتی نیز برای رنگ کردن پشم استفاده می کنند . روستاییان و عشایر هنوز هم در برخی نقاط به جاجیم بافی مشغول هستند .

فرش بافی

یکی دیگر از صنایع دستی قزوین بافت فرش بوده است . فرش در اکثر نقاط کشور بافته می شود و یکی از هنر های عمومی ایرانیان است . قزوین هم یکی از استان هایی است که در ان فرش بافی انجام می شده است . فرش دست باف قزوین یکی از نفیس ترین فرش های ایران محسوب می شده ولی امروزه متاسفانه فرش بافی در قزوین فراموش شده است .

نوار بافی

نام دیگر نوار بافی پن بافی می باشد . پن را در گذشته به وسیله نخ هایی از جنس ابریشم میبافتند اما امروزه از نخ های نایلونی نیز استفاده می کنند . بر روی پن نقش های مختلفی از جمله بیست و نه چپر یا چشم بلبل بیست و هشت چپر یا چشم خروس مارپیچ یا هشت چپر و … می اندازند . البته هنر پن بافی در گذشته بیشتر رونق داشته است .

گلیم بافی

گلیم بافی نیز از صنایع دستی قزوین محسوب می شود . این هنر با ارزش تقریبا در بیشتر روستاهای قزوین رایج است . گلیم بافی در بسیاری از نقات کشورمان مانند رودبار الموت لرستان و … رایج است

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی بسیار شبیه به سوزن دوزی می باشد با این تفاوت که به جای نخ از مفتول های طلایی رنگ و یا برنج استفاده می کنند . یکی از کاربرد های گلابتون دوزی تزیین برخی از لوازم جهیزیه عروس می باشد .

گیوه دوزی

گیوه دوزی هم یکی دیگر از صنایع دستی قزوین محسوب می شود . گیوه هایی که در این استان دوخته می شود دارای کف چرمی یا پلاستیکی است و با گیوه های ملکی که در سایر شهرستان ها دوخته می شود تفاوت دارد . گیوه کفش های نمدی بسیار خنکی هستند که برای سلامت پا بسیار مفید اند .

منبت کاری

منبت کاری هنر تراشیدن چوب و ایجاد سطوح برجسته چوبی می باشد . مبت کاری در سایر هنر ها نیز کاربرد دارد . منبت در صنعت مبل سازی درب سازی و دکوراسیون داخلی منازل بسیار کاربرد دارد . این هنر که قدمت بسیار زیادی دارد در بسیاری از شهر های کشورمان رایج است .

نم نم دوزی

با استفاده از مهره های ریزی که برخی از ترک ها به ان منجق می گویند اشیا مختلفی مانند کیسه پول سرمه دان جای شانه جای قیچی و ..  را می سازند و یا تزیین می کنند

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

برای تهیه صنایع دستی ایران مخصوصا اصفهان فقط کافی است به وب سایت فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه مراجعه نمایید . محصولات متنوع و بسیار زیبا در شاخه های خاتم کاری قلم زنی میناکاری ظروف مس و پرداز مس خاتم و … با کیفیت های بسیار بالا و قیمت های بسیار مناسب برای هنر دوستان گرامی ارئه شده است .

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه