میناکاری روی سفال

 

صنایع دستی

صنایع دستی حاصل ذوق و هنر دست انسان است و میتوان اینگونه تعریفش کرد که صنایع دستی نوعی کار هنری است که در آن لوازم با تزئین های زیبا فقط به وسیله ی دست و یا ابزار ساده ساخته شود . صنایع دستی را باید مشق هنر به وسیله ی دست عنوان کرد چرا که هنر وجود هنرمندان به وسیله ی دست به ظهور می رسد و همه از مشاهده اش لذت می برند . یکی از این هنر ها میناکاری روی سفال است

 

صنایع دستی در صنایع دستی

 

صنایع دستی در طول تاریخ همواره مانند سایر صنایع و هنرها دستخوش تغییرات شده است . گاها این تغییرات حاصل ادغام یک یا چند هنر در یکدیگر بوده است به عنوان مثال از ادغام هنر مسگری با سنگ فیروزه صنایع دستی فیروزه کوبی بوجود امده است و یا از ادغام نقاشی و مسگری  ، صنایع دستی میناکاری بوجود امده است و از این نمونه ها بسیار فراوان وجود دارد . همین موضوع عامل سرزندگی و پویایی صنایع دستی شده است . یکی از این ادغام ها ، ادغام صنایع دستی سفالی و  میناکاری است .

 

صنایع دستی سفالی

 

اگر بخواهیم قدیمی ترین نوع صنایع دستی را نام ببریم بی شک باید نام صنایع دستی سفالی و سفال گری  را در ابتدا برد . قدیمی ترین آثار سفالگری مربوط به هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح است که خود نشان دهنده ی قدمت این نوع صنایع دستی دارد . صنایع دستی سفالی و ظروف سفالی خود نشان دهنده ی تاریخ و تمدن یک کشور است

 

صنایع دستی مینا کاری

میناکاری یکی از پرسابقه ترین و محبوب ترین انواع صنایع دستی است که قدمتی چند هزار ساله دارد . میناکاری را میتوان بر روی مس طلا و نقره نیز انجام داد ولی امروزه بیشتر میناکاری روی مس انجام می شود . ظروف مینا به دلیل تنوع بسیار زیاد نقش مس و رنگ های آن میتواند انتخاب بسیار خوبی برای کسانی باشند که به تنوع در تزیین منزل و یا تزیین محیط کار خود اهمیت میدهند . امروزه کانون این هنر ارزشمند در ایران و در شهر اصفهان است و استادان برجسته و ماهری در این شهر مشغول فعالیت اند . کلمه ی مینا در لغت به معنای آسمان آبی است از این رو رنگ ظروف مینا کاری بیشتر آبی است و کمتر از سایر رنگ ها در میناکاری استفاده می شود .

 

میناکاری روی سفالمیناکاری روی سفال

 

از ادغام دو هنر پر سابقه و ارزشمند سفالگری و میناکاری هنر جدیدی ایجاد شد که میناکاری روی سفال نام دارد . همانطور که قبلا هم اشاره شد همین ادغام ها باعث پیشرفت صنایع هنری شده است . برای تولید این نوع صنایع هنری باید با دو هنر اشنایی داشته باشیم و میناکاری را به طور کامل فرا گرفته باشیم . به منظور کشیدن نقش های مختلف بر روی سفال میتوان خود نقاش نقش ها را رسم نماید و یا از شابلون های اماده استفاده کند .

 

مراحل میناکاری روی سفال

 

تهیه ی سفال یا سرامیک خام

تهیه ی شابلون های اماده

سیاه قلم میناکاری

لعاب میناکاری

 

صنایع دستیآموزش میناکاری روی سفال

 

مرحله ی اول میناکاری روی سفال

پس از تهیه ی مواردی که در بالا ذکر شد وارد مرحله ی اول میناکاری روی سفال می شویم . به این منظور باید سطح سفال یا سرامیک را به صورت کامل با سمباده ی نرم سمباده بزنیم تا کاملا صاف و یکنواخت شود تا نقش هایی که بر روی ان میکشیم به راحتی و زیبایی ایجاد شود .

 

مرحله ی دوم میناکاری روی سفال

در این مرحله باید برای قرار دادن شابلون و کشیدن نقش ، سفال را اماده کنیم .برای این کار باید  به وسیله ی رسم قطر شکل و نقطه ی برخورد قطر ها مرکز سفال را تعیین کنیم این کار بسیار مهم است زیرا اگر شابلون در نقطه ی صحیح قرار نگیرد میناکاری یکنواخت انجام نمی شود .

 

مرحله ی سوم میناکاری روی سفال

در این مرحله نوبت به قرار دادن شابلون بر روی سفال است . به این منظور ابتدا شابلون را با جوهر های مخصوص که روی سطح کار پخش نمی شوند اغشته میکنیم و درست در نقطه هایی که قبلا مشخص نمودیم قرار میدهیم تا نقش مورد نظر ما بر روی سطح سفال ایجاد شود . قسمت هایی را که درست ایجاد نشده اند با یک ماژیک کامل نماییم تا نقش به صورت کامل ایجاد شود .

 

مرحله ی چهارم میناکاری روی سفال

 

مرحله ی چهارم مرحله ی سیاه قلم است . با ریختن جوهر مخصوص درون پمپ های مخصوص و دردست گرفتن سیاه قلم مخصوص شروع به زدن سیاه قلم می نماییم . سیاه قلم مخلوطی از چسب و گرافیت و .. است . که با کشیدن ان لعاب های شما دیگر از جای خودش جابجا نمی شود . برای زدن سیاه قلم کافیست سیاه قلم را بر روی نقوش ایجاد شده بکشیم و ان نقوش را غلیظ تر نماییم . این مرحله شاید مهم ترین مرحله میناکاری روی سفال باشد .

 

 

مرحله ی پنجم میناکاری روی سفال

 

در این مرحله نوبت به لعاب زنی میرسد . کار لعاب زنی را باید با حوصله و صبر انجام داد تا نتیجه ی کار خوب باشد . در این مرحله باید نوع رنگ بندی را به گونه ای انتخاب نماییم تا رنگ ها مکمل یکدیگر باشند . کسانی که اشنایی کامل با رنگ بندی میناکاری ندارند باید یک کار میناکاری شده را به عنوان الگو انتخاب کرده و طبق رنگ بندی ان پیش بروند . برای لعاب زدن ، لعاب مورد نظر را داخل پمپ بریزیم و سپس سر سوزن لعاب را در روی نقوش بکشیم تا داخل نقوش به طور کامل پر شود . برای این کار نباید بیش از اندازه بر سطح کار فشار وارد کنیم .

 

مرحله ی اخر

 

در اخرین مرحله با پاشیدن فرد و اماده کردن سفال میناکاری شده برای رفتن در کوره  کار را به اتمام برسانیم . فرد دانه های ریز و شیشه ای هستند که سطح کار را براق و ضد اب میکند . سپس کار را درون کوره قرار میدهیم تا رنگ ها و لعاب ها به خوبی پخته شوند .

 

خرید صنایع دستی

 

برای خرید صنایع دستی از طریق فروشگاه های انلاین می توانید به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه مراجعه نمایید و با مشاهده انواع صنایع هنری ، محصول مورد نظر خود را انتخاب نموده و با امنیت کامل خریداری کرده و درب منزل دریافت نمایید .

 

 

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

خاتم خانه