صنایع دستی سفالی

صنایع دستی ایران

صنایع دستی یکی از هنر های دست انسان است که همه ی ذوق و استعداد هنری خود را با استفاده از دست توانمند خود به نمایش می گذارد . تقریبا در تمام دنیا صنایع هنری مورد توجه قرار دارد و بسیاری از هنردوستان به این مقوله هنری مشغول اند . همان گونه که می دانید بیش از 80 درصد از صنایع هنری جهان در ایران تولید می شود و ریشه ایرانی دارد . همدان یکی از شهر های ایران است که علاوه بر جاذبه تاریخی جاذبه ی دیگری نیز دارد و ان صنایع دستی همدان است .

 

صنایع دستی همدان

همدان هم مانند اکثر شهرهای ایران مهد هنر و ذوق هنری است . علاوه بر جاذبه های فراوان تاریخی و توریستی که دارد ، صنایع دستی همدان هم یکی دیگر از این جاذبه هاست که هر سال گردشگران فراوانی را به همدان می کشاند . برای شناخت همه ی این صنایع هنری باید چندین مقاله نوشت . ما در این مقاله به بخش کوچکی از صنایع هنری همدان می پردازیم .

 

معرفی صنایع دستی همدان

صنایع دستی همدان عبارت اند از : چرم سازی ، قالی بافی ، سفالگری ، گلیم بافی ، پوستین دوزی ، گیوه بافی ، حجاری ، سنگ تراشی ، نساجی سنتی ، حصیر بافی ، شیشه گری و … این صنایع هنری تنها بخشی از صنایع هنری همدان است که ما به تعدادی از انها می پردازیم .

 

چرم سازی همدان

تقریبا معروف ترین چرم ایران ، چرم همدان بوده است که شهرتش به سراسر ایران هم رسیده است . در گذشته سه دباغ خانه بسیار بزرگ در همدان وجود داشت که چرم مورد نیاز چرم سازان را تولید می کرده است ولی متاسفانه دو دباغ خانه از این سه دباغ خانه تعطیل شده است . چرم سازی همدان یکی از مشهورترین صنایع دستی همدان بوده است .

 

سفالگری

قطب سفال ایران همدان و شهر لالجین است که هر سال بخش عمده ی سفال مورد نیاز کشور را تامیین می کند . سفال گری یکی از پر کار ترین صنایع دستی همدان است و تعداد زیادی از مردم همدان مخصوصا شهر لالجین به سفالگری مشغول اند . خاک بسیار مرغوب شهر لالجین برای سفالگری باعث شده که سفال این شهر در کل کشور مشهور بشود .

صنایع دستی سفالی

 

قالی بافی

قالی بافی جزء صنایع هنری یک شهر خاص محسوب نمی شود و در اکثر شهر های ایران قالی بافی انجام می شود ولی با این وجود یکی از صنایع دستی همدان قالی بافی است که تعداد زیادی از هنرمندان در این رشته ی هنری مشغول هستند . البته قالی بافی در گذشته در همدان به صورت گسترده انجام نمی شده است ولی در زمان اخیر گسترش خوبی پیدا کرده است .

 

صنایع دستی چوبی

از گذشته تا کنون یکی از صنایع هنری همدان ، صنایع دستی چوبی بوده است . استفاده از چوب به عنوان ماده اصلی و ایجاد اشیاء مختلف چوبی همواره در همدان مرسوم بوده است . فروشگاه های صنایع دستی در همدان بخشی از فروشگاه را به صنایع هنری چوبی اختصاص داده اند . این صنایع هنری شامل : منبت کاری ، خراطی چوب ، معرق کاری چوب و … تعدادی از صنایع هنری چوبی همدان است .

 

صنایع دستیحجاری سنگ

سنگتراش ها سنگ خام را می سازند و در اختیار حجار قرار میدهند و حجار با استفاده از ابزار های مختلف خود مانند قلم و چکش اشکال مختلفی را در سنگ ایجاد می کند . به این کار حجاری سنگ می گویند . حجاری سنگ از گذشته بسیار دور تا کنون یکی از صنایع دستی همدان بوده است . حجاری سنگ که یکی دیگر از نام هایش منبت کاری سنگ است در مساجد و آرامگاه های بزرگان برای تزیین و زیبا سازی محیط انجام می شده است .

صنایع دستی همدانگیوه بافی همدان

گیوه یکی از کفش های سنتی کشورمان ایران است که از دیر باز مورد استفاده مردم قرار می گرفته است ولی متاسفانه در زمان حاضر به فراموشی سپرده شده است . گیوه نوعی پای افزار یا کفش است که رویه ای پنبه ای دارد و کفی کفش از چرم بسیار محکم ساخته می شده است . از خصوصیات گیوه میتوان به خنکی و سبکی ان اشاره کرد که پا در ان بسیار راحت است .

 

فروش صنایع دستی

امروزه در همه ی شهر های ایران فروشگاه های صنایع دستی فراوانی وجود دارد که صنایع هنری مختلف را برای هنر دوستان فراهم می کند . ولی برای اینکه صنایع هنری شهر های مختلف را یکجا مشاهده و خریداری نماییم لازم است به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی مراجعه کنیم . یکی از بزرگترین فروشگاه های انلاین صنایع دستی ، خاتم خانه است که در کنار تنوع و حفظ کیفیت ، قیمت های بسیار مناسبی را هم در اختیار هنر دوستان قرار داده است .

 

 

مقاله های مرتبط

اشنایی با صنایع هنری

اشنایی با منبت کاری

معرفی سفالگری

صنایع دستی سنگی

اشنایی با معرق کاری