صنایع دستی چوبی همدان

صنایع دستی چوبی

در این مقاله قصد داریم به صنایع دستی چوبی همدان بپردازیم . صنایع دستی به محصولات تزیینی و کاربردی گفته می شود که صرفا توسط دست ساخته شده باشد . یکی از شاخه های صنایع دستی ، صنایع دستی چوبی می باشد . زیر ساخت این محصولات هنری همانطور که از نامش مشخص است از چوب است . و با تراش و تزیین چوب محصولات بسیار زیبای تزیینی و هنری ساخته می شود .

صنایع دستی همدان

همدان یکی از شهرهای ایران است که صنایع دستی مختلفی در ان تولید می شود . صنایع دستی همدان عبارت اند از : چرم سازی ، قالی بافی ، صنایع دستی چوبی ، سفالگری ، گلیم بافی ، پوستین دوزی ، گیوه بافی ، حجاری ، سنگ تراشی ، نساجی سنتی ، حصیر بافی ، شیشه گری و … این صنایع هنری تنها بخشی از صنایع دستی همدان است .

صنایع دستی چوبی همدان

صنایع دستی چوبی همدان به طور کلی به موارد زیر تقسیم بندی می شوند :

خراطی ، نازک کاری ، منبت کاری و معرق کاری

در همدان منبت کاری و خراطی بیشتر رواج دارند و بیشتر محصولات هنری چوبی در زیر شاخه های منبت کاری و خراطی ساخته می شود . لازم به ذکر است که در سال های اخیر در تویسرکان و ملایر ، منبت کاری رواج یافته است .

صنایع دستی

منبت کاری

منبت کاری به معنای کنده کاری بر روی چوب و ایجاد نقوش برجسته بر روی سطح چوب است . سابقه این هنر ارزشمند به نخستین روزهایی بر میگردد که انسان به وسیله ی ابزار هایی چوب را تراشید و به اشکال مختلفی تبدیل کرد . در ایران نیز سابقه منبت کاری ، سابقه ای دیرینه است و اثاری وجود دارد که به 900 تا 1000 سال پیش باز میگردد .

صنایع دستی چوبی همدان

خراطی چوب

خراطی چوب نیز یکی از صنایع دستی چوبی همدان محسوب می شود . خراطی ساخت اشیاء مختلف به وسیله با استفاده از چوب و به وسیله دستگاه خراطی است . دستگاه های خراطی در گذشته دستی بودند ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های خراطی تمام هوشمند ساخته شده است که کار تولید محصولات هنری چوبی را بسیار راحت تر از گذشته کرده است .

خراطی چوب از صنایع دستی ایران است که از گذشته های دور تا کنون در ایران رواج داشته است و محصولات مختلفی مانند میانه قلیان ف پایه مبل و میز و صندلی ، پایه چراغ ، پایه اباژور و … به وسیله ان ساخته می شود

معرق کاری

معرق کلمه ای عربی و به معنای رگه و وصله است . معرق کاری چوب عبارت است از قرار دادن تکه های کوچک در کنار یکدیگر و تولید یک محصول هنری بزرگ به وسیله ی همین تکه های کوچک . از معرق کاری بیشتر به عنوان زیبا سازی سطح کمد و میز و … استفاده می شود . معرق کاری یکی از زیر مجموعه صنایع دستی چوبی همدان محسوب می شود .

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

بهترین روش برای خرید صنایع دستی ، مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه می باشد . خاتم خانه بزرگترین فروشگاه انلاین صنایع دستی است که در کنار کیفیت محصولات ، تنوع و قیمت مناسب را نیز به شما هدیه می دهد . محصولات موجود در خاتم خانه بسیار متنوع است که عبارت اند از : خاتم کاری ، فیروزه کوبی ، قلم زنی ، مس و پرداز ، میناکاری ، مس و خاتم ، الماس تراش ، سوخته نگاری لیختنبرگ و …

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه