صنایع دستی قلم زنی روی چرم

قلم زنی روی چرم

قلم زنی روی چرم یکی دیگر از صنایع دستی ایران است . قلم زنی عبارت است از ایجاد نقوش برجسته و بر امدگی و فرو رفتگی بر روی سطوح مختلف از جمله مس ، طلا ، نقره و چرم .

استفاده از چرم توسط ایرانیان سابقه ای بسیار طولانی دارد و این مطلب را میتوان از اثار چرمی به جا مانده ثابت کرد . ایرانیان از چرم برای تولید کفش ، برخی لوازم ، برخی قسمت های لباس و .. استفاده میکردند .

مراحل تولید چرم

تولید چرم مراحل مختلفی دارد که ما به اختصار به ان می پردازیم

خیساندن و شست و شوی چرم در حوضچه های مخصوص ، اهک زنی یا مو زدایی ، تمیز کردن رخ پوست ، لش زدایی ، انزیم دادن، مرحله دباغی ، ابگیری چرم ، تراش ، ورقه کردن و جور کردن چرم

نوشتن بر روی چرم در گذشته

در گذشته یکی از روش های مرسوم نامه نگاری نوشتن بر روی چرم بود . افراد نامه های خود را بر روی چرم حیوانات مختلف می نوشتند . همچنین نوشتن مطالب مهم برای ایندگان و یا نوشتن ایات قران بر روی چرم نیز بسیار مرسوم بوده است . افراد مطالب مهم را بر روی چرم می نوشتند تا ایندگان نیز بتوانند از این مطالب استفاده نمایند .

موارد استفاده از چرم در صنایع دستی

چرم به دلیل خاصیت استحکام و ارتجاعی بودن و شکل پذیر بودن قابلیت مورد استفاده قرار گرفتن در صنایع دستی مختلف را دارا است . به همین دلیل است که در صنایع دستی مختلف از چرم به عنوان ماده اولیه استفاده می شود .

موارد استفاده عبارت اند از :

بافت و دوخت

قالب گیری

نقاشی روی چرم

معرق و سوخت نگاری چرم

باتیک روی چرم

گلدوزی روی چرم

و قلمزنی بر روی چرم که در این مقاله به ان می پردازیم .

هنر قلم زنی روی چرم

مراحل قلم زنی روی چرم بسیار شبیه به مراحل قلم زنی روی مس و سایر فلزات است و در واقع هدف از قلمزنی بر روی چرم هم ایجاد طرح های برجسته و برامدگی و فرورفتگی بر روی چرم است .

برای انجام قلم زنی بر روی چرم ابتدا بر روی چرم مناسب که بیشتر چرم گاوی است ، خط مناسب را منتقل میکنند ( اکثرا توسط خوشنویس بر روی چرم خطاطی می شود ) و سپس به وسیله قلم های مخصوصی بر روی این خط نوشته شده و یا اطراف ان را قلم زنی می کنند و خطوط و اشکال برجسته ای ایجاد می نمایند .

قبل از نوشتن خط بر روی چرم باید مراحل اماده سازی و شست و شوی چرم به طور کامل انجام شده باشد .

صنایع دستی قلم زنی روی چرم

موارد استفاده قلمزنی روی چرم در گذاشته

در گذشته بیشتر برای تزیین جلد کتاب های مختلف از قلم زنی بر روی چرم استفاده می کردند . این کار همراه با سوخته نگاری انجام می شد تا زیبایی دو چندانی به جلد کتاب بدهد . از ابتدای قرن چهارم تا اواخر قرن نهم و دهم جهش بزرگی در قلم زنی بر روی چرم و سوخته نگاری ایجاد شد و کتب بسیار زیادی از این طریق تزیین و زینت داده شد .

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

برای خرید صنایع دستی بهترین راه مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه می باشد . خاتم خانه بزرگترین فروشگاه انلاین صنایع دستی است که علاوه بر کیفیت و تنوع بسیار بالا ، قیمت مناسب را نیز به شما هدیه می دهد .

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه صنایع دستی اصفهان از قبیل خاتم کاری ، فیروزه کوبی ، قلم زنی ، ظروف مس و پرداز ، مس و خاتم ، الماس تراش ، صنایع دستی چوبی ، و … را با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت به هنر دوستان گرامی عرضه مینماید .

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه