فیروزه کوبی

صنایع دستی

صنایع دستی عبارت است از تولید ظروف و وسایل تزیینی یا کاربردی توسط دستان هنرمندان . اصفهان قطب صنایع دستی کشور محسوب می باشد . در این مقاله به نظافت صنایع دستی مخصوصا فیروزه کوبی می پردازیم

فیروزه کوب ، خاتم کاری ، میناکاری ، قلم زنی و … از صنایع دستی اصفهان محسوب می شود . یکی از مسائل مهم درباره این صنایع هنری نظافت صنایع دستی است

نظافت صنایع دستی

یکی از موارد مهم و کاربردی در مورد صنایع هنری ، نظافت صنایع دستی است . هر کدام از صنایع دستی فیروزه کوب ، خاتم کاری ، میناکاری ، قلم زنی و .. را باید در شرایط خاصی نگه داری و با روش خاص خود نظافت کرد . در این مقاله به نظافت فیروزه کوبی بیشتر می پردازیم .

فیروزه کوبی

یکی از زیبا ترین و پرطرفدار ترین صنایع دستی اصفهان فیروزه کوبی است . فیروزه کوب عبارت است از تزیین سطح ظروف مسی به وسیله سنگ های خرد شده فیروزه . هرچه اندازه این سنگ ها منظم تر و یکنواخت تر باشد ارزش این محصول بیشتر است

نظافت صنایع دستی

سنگ فیروزه


سنگ فیروزه سنگی بسیار زیبا با خواص ماورایی بالا است . بهترین نوع سنگ فیروزه مربوط به نیشابور است . فیروزه نیشابور در کنار خواص منحصر به فردی که دارد از نظر زیبایی هم در بالاترین سطح در بین سنگ های فیروزه ای قرار دارد .

مشخصات فیروزه کوبی با کیفیت

برای خرید فیروزه کوبی باید به نکات زیر توجه کنید :
سطح کار باید صاف و یکنواخت باشد و زدگی و فرورفتگی نداشته باشد .
تکه های فیروزه چسبیده به سطح کار باید تقریبا هم اندازه باشند
اندازه سنگ ها در ست فیروزه کوبی باید تقریبا هم اندازه باشد ( مثلا اندازه فیروزه های گلدان ها با شیرینی خوری تقریبا برابر باشد )
قسمت مسی ظروف فیروزه کوبی صاف و یکنواخت باشند و پلی استر خورده باشند 

فیروزه کوبی

نظافت فیروزه کوبی

حفظ و نگه داری و نظافت فیروزه کوبی بسیار مهم است . عوامل مختلفی می تواند باعث ازبین رفتن فیروزه کوب شود . همانطور که میدانید چربی دشمن شماره یک سنگ فیروزه است . همچنین نور مستقیم خورشید میتواند باعث تغییر رنگ سنگ فیروزه شود . در موقع نظافت فیروزه کوب نباید از موادی که دارای چربی هستند استفاده کنید . یا اگر فیروزه کوب چرب شد باید ابتدا با دستمال خشک چربی را از روی ان برداشته و سپس ان را نظافت کنید .

نکات مهم در رابطه با حفظ و نگه داری و نظافت فیروزه کوبی

هرچند روی سنگ های فیروزه ای در این ظروف را پلی استر میکنند که باعث افزایش عمر و نگه داری از عوامل مخرب می شود ولی رعایت برخی نکات در حفظ این صنایع دستی بسیار مهم است .

فیروزه کوب را در مجاورت مواد چرب و یا مواد ارایشی قرار ندهید .

چربی باعث از بین رفتن سنگ فیروزه می شود .

فیروزه کوب را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید .

هر ماه یک مرنبه حداقل ظروف فیروزه کوب را نظافت کنید . از موادی که خود دارای چربی هستند مانند انواع واکس ها استفاده نکنید .

از مواد اسیدی برای نظافت فیروزه کوبی استفاده نکنید چون باعث خوردگی این ظروف و سنگ فیروزه می شود .

ضربه بر روی این ظروف به راحتی میتواند باعث از بین رفتن و اسیب دیدن این ظروف شود .

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

خاتم خانه از بزرگترین فروشگاه های انلاین صنایع دستی کشور محسوب می شود . خرید اینترنتی صنایع دستی بهترین روش برای تهیه صنایع هنری مورد نیاز و مورد علاقه شماست . چرا که با مراجعه اینترنتی به یک فروشگاه اینترنتی صنایع دستی میتوانید دریایی از صنایع هنری از شهر های مختلف را مشاهده و خریداری نمایید .

با تشکر از همراهی شما

خاتم خانه