چوگان

چوگان

چوگان از ورزش های باستانی ایرانیان بوده است و ریشه ی این بازی به تاریخ کهن سرزمینمان ایران باز می گردد . این بازی ورزشی با اسب و چوب است و نام این بازی را به خاطر چوب بازی ، نام گذاری کرده اند . امروزه این بازی تبدیل به ورزشی جهانی شده است و بیش از 77 کشور جهان در زمینه ی این ورزش فعالیت می کنند اما این نکته را نباید فراموش کرد که به استناد تاریخ کشورمان ایران بازی چوگان یک بازی کاملا ایرانی است .

پیشینه ی تاریخی چوگان

پیشینه ی تاریخی این بازی به زمان حکومت هخامنشیان بر ایران باز می گردد و در ان زمان نخستین مسابقه ی چوگان برگزار شده است . این بازی در ابتدا تنها در حوزه نظامی بوده است و سوارکاران ایرانی در این بازی توانایی های خود را در زمینه ی اسب سواری به نمایش می گذاشتند . این بازی همزمان با کشور گشایی داریوش اول در سرزمین هندوستان نیز رواج پیدا کرد . نخستین شاعری که بعد از اسلام از چوگان در شعر خود نام برده است رودکی و بعد از ان حکیم فردوسی بوده است .

شکوفایی چوگان در دوران صفویه

تاریخ نویسان همگی به این نکته اشاره کرده اند که این ورزش مفرح پس از یک فاصله ی زمانی نسبتا طولانی ، در زمان پادشاهی صفویان بر ایران دوباره رواج پیدا کرد . در کتب تاریخی نوشته اند که شاه عباس اول پادشاه بزرگ صفویه ، خود چوگان باز بوده و به این ورزش بسیار علاقه مند بوده است . باید دانست که میدان نقش جهان اصفهان به دستور شاه عباس اول به منظور انجام این بازی بنا نهاده شد و در واقع میدان نقش جهان میدان بازی چوگان بوده است .

چوگان بعد از صفویان

بعد از سقوط صفویان این ورزش باستانی از رواج افتاد و کمتر به ان پرداخته شد . در زمان پهلویان کمی به این ورزش پرداخته شد و در ارتیاط با کشور های اروپایی این بازی به ایران بازگشت . در زمان کنونی نیز با ایجاد فدراسیون چوگان و انجام متداول این بازی در قسمت هایی از کشور سعی در زنده نگه داشتن این ورزش تاریخی دارند .

مشخصات زمین چوگان

معروف ترین زمین چوگان را میتوان میدان نقش جهان اصفهان دانست که به دستور شاه عباس صفوی برای انجام این بازی بنا نهاده شد . طول زمین بازی 274 و عرض ان 145 متر است . در هر طرف زمین یک دروازه به طول هفت متر ایجاد می شود . در میدان نقش جهان هنوز هم سنگ هایی که با انها دروازه های این بازی را ایجاد نموده اند وجود دارد .

تعداد بازیکنان در زمین

تعداد بازیکنان هر تیم چوگان در زمین چهار نفر است . یک بازی کن وظیفه دفاعی دارد و باید توپ را از دروازه دور نماید . بازی کن دیگر که بهترین بازیکن تیم است وظیفه دارد توپ را از دفاع به بخش حمله برساند و بین حمله و دفاع هماهنگی ایجاد کند . بازی کن دیگر در حمله است ولی وظایف دفاعی نیز دارد و بازیکن چهارم وظیفه حمله و وارد کردن توپ به دروازه حریف را دارد .

مدت زمان بازی چوگان

مدت زمان انجام بازی چوگان شش دوره ( چوکه ) هفت دقیقه ای می باشد که در مجموع مدت زمان انجام این بازی به 42 دقیقه می رسد . البته این قانون بازی در کشور انگلستان است و مدت بازی در امریکا به هشت دوره می رسد و در بین هر دوره سه دقیقه استراحت می کنند .

قوانین بازی

هدف از انجام بازی چوگان قرار دادن توپ در درون دروازه تیم مقابل است . هنگامی که توپ از کنار دروازه به خارج از زمین می رود توپ در اختیار تیم دفاع کننده است مگر اینکه خود انها باعث رفت توپ به بیرون شده باشند که در این مواقع توپ در اختیار تیم حمله کننده قرار داده می شود و انها صاحب یک ضربه ازاد از فاصله 88 متری محل خروج توپ می شوند . بعد از به ثمر رسیدن هر گل تیم ها زمین خود را جابجا می کنند و داور توپ را در میان میدان قرار می دهد .

چوگان در صنایع دستی

به دلیل پیشینه ی تاریخی این بازی ، معمولا در بسیاری از صنایع دستی تولید داخل کشورمان از طرح های چوگان استفاده می شود . به عنوان مثال بر روی تخته نرد های خاتم طرح هایی از این بازی کشیده می شود تا یاد و خاطره این بازی باستانی حفظ شود . همچنین بر روی دیوار ها بعضا نقش هایی از این بازی کشیده می شود . به طور کلی در صنایع دستی ، مخصوصا صنایع دستی اصفهان طرح های فراوانی از این بازی برای تزیین این صنایع دستی رسم می شود .

صنایع دستیخرید صنایع دستی

برای خرید صنایع دستی که با طرح های بازی چوگان تزیین شده است به بزرگترین فروشگاه اینترنتی صنایع دستی در کشور یعنی خاتم خانه مراجعه نمایید و با دنیایی از صنایع دستی مواجه شوید و صنایع دستی مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید و با امنیت کامل ان ها را درب منزل خود دریافت نمایید .

مشاهده و خرید صنایع دستی

صنایع دستی مس و پرداز

صنایع الماس تراش

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه