کلاژ

هنر کلاژ

کلاژ یک فرم هنری و یکی از صنایع دستی است که با تحول هنر دادائیسم در کشور فرانسه معرفی شد و رواج یافت و تحول پذیرفت . با این که این هنر در کشور فرانسه ابداء شد اما از تاثیر هنرمندان سایر کشور ها بر ان نمیتوان غافل بود . هنر کلاژ عبارت است از کنار هم قرار دادن و به هم چسباندن تکه های اشیاء نظیر کاغذ ، عکس ، روزنامه و … بر روی یک سطح .

رواج کلاژ

این هنر ابتدا در دوران رواج هنر کوبیسم به شکل یک فرم هنری معرفی شد و با هنرمندانی نظیر پابلو پیکاسو هم عصر شد . این هنر را میتوان یکی از موثر ترین هنر ها در ایجاد نو اوری هنری در عصر جدید دانست .

تلفیق هنر و فرهنگ های مختلف

همانگونه که پیش تر گفته شد ، اگر چه هنر کلاژ در فرانسه ابداء و رواج یافت ولی نمیتوان از تاثیر هنرمندان سایر کشور ها و سایر فرهنگ ها بر ان غافل شد  به همین دلیل است که میتوان گفت این هنر تلفیق هنر و فرهنگ های مختلف می باشد . در واقع این هنر را می توان مخلوط چندین هنر و فرهنگ دانست .

ایجاد

نخستین اثر تولید شده در این رشته هنری را میتوان یکی از اثار هنری پابلو پیکاسو  دانست .

این اثر هنری شامل پارچه های روغنی بر روی یک سطح بود و با نام همچنان زندگی با صندلی چوبی معرفی شد .

البته بسیاری این اثر را زیر مجموعه هنر مونتاژ سازی میدانند .

جورج براک یکی دیگر از هنرمندان این رشته هنری بود که اثر ظرف میوه و شیشه را معرفی نمود . این اثر شامل تکه های چوب و کاغذ دیواری بود . علت استفاده هنرمندانی نظیر براک و پیکاسو از این هنر ، اشنایی انها با هنر کوبیسم بوده است .

کلاژ

تاریخچه

این هنر در طول تاریخ و بعد از ابداء دستخوش تغییرات زیادی شد و بعد از پیشرفت در زمینه های مختلف ، به اوج خود رسید .

کلاژ در دوران دادائیسم به کمال هنری خود رسید و اثار بی نظیر در این دوره از این رشته هنری به جا ماند .

در این دوره هنرمندان بزرگی از جمله هانا هوش المانی اثار بی نظیری از خود به یادگار گذاشتند .

یکی از اثار بسیار فاخر او بریده شده به وسیله چاقوی اشپز خانه بود که هانا هوش تکه های روزنامه و مجله را کنار هم چسباند و یکی اثر فاخر را ایجاد کرد .

از دیگر هنرمندان موثر بر کلاژ کرت کرت شویترز بود که اثار بی نظیری را ایجاد کرد و سهم بزرگی در به کمال رساندن این هنر داشت .

تحول فوتوریسم و کلاژ

هنرمندان فوتوریسم با الهام گرفتن از کلاژ در اثار خود که برگرفته از نو اوری ها و مسائل مربوط به اینده نظیر تکنولوژی بود سبک جدیدی از این هنر را بوجود اوردند . این تحول بزرگ در قرن بیستم میلادی و در ایتالیا شکل گرفت .امبرتو بوچیونه یکی از بزرگترین هنرمندان این عصر و این رشته هنری بوده است .

با تشکر از همراهی شما

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه