صنایع دستی

 

صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران نشان دهنده ی اوج فرهنگ و تمدن کشور ایران است چرا که بیش از 75 درصد از صنایع هنری جهان در ایران تولید می شود . این موضوع نشان میدهد که فرهنگ و تمدن با ایران معنا می شود . تعداد صنایع هنری ایران به قدری زیاد است که هیچ فهرست کاملی از این صنایع هنری وجود ندارد . یکی از صنایع هنری ایران ، صنایع دستی بافتنی است که در این مقاله به ان می پردازیم .

 

صنایع دستی بافتنی

صنایع دستی بافتنی گونه ای از صنایع هنری است که ماده ی اصلی تولید آن نخ است . تولید پارچه به وسیله ی بافتن نخ را بافندگی می گویند . این هنر در اکثر نقاط کشورمان ایران یافت می شود و مختص یک ناحیه از ایران نیست . وسعت این نوع از صنایع دستی بسیار زیاد است و محصولات مختلفی در این صنایع هنری تولید می شود . بافندگی هم به وسیله ی دست و هم به وسیله ی ماشین انجام می شود .

صنایع دستی بافتنیتاریخچه بافندگی

از ابتدای پیدایش انسان یکی از دغدغه های انسان پوشش لباس بوده و هست . انسان ها در ابتدا با برگ درختان خود را می پوشاندند . با پیشرفت تمدن های بشری کم کم الیاف های طبیعی مانند پشم ایجاد شد و این پیشرفت ها ادامه یافت تا جایی که پارچه را تولید کرد و از ان به عنوان پوشش اصلی خود استفاده کرد .

 

پیشینه بافندگی در ایران

در ایران نیز مانند سایر قسمت های جهان از ابتدای حضور انسان ها در کشور ایران صنایع دستی بافتنی مورد توجه بوده است چون یکی از نیاز های انسان ها پوشش بدن بوده و هست . از اثار تاریخی موجود در کشورمان مشخص شده است که ایرانیان از پیشتازان هنر بافندگی بوده اند و در زمان های بسیار دور به بافندگی مشغول بوده اند . یکی از این اثار سفال هایی هستند که بیش از هشت هزار سال قدمت دارند و بر روی انها نقوشی از انسان با پوشش لباس وجود دارد .

 

نساجی ایران در دوران هخامنشی

صنایع دستی بافتنی ایران در دوران حکومت هخامنشیان به خصوص در زمینه ی بافت پارچه های ابریشمی بسیار مشهور بود . تاریخدان های متعددی ذکر کرده اند که اسکندر مقدونی از زمان ورودش به ایران تا لحظه ی مرگش پارچه های زربفت ایرانی بر تن می کرده است و این خود نشان از تاریخ این هنر در ایران دارد .همچنین در دوران هخامنشیان پارچه های زر که تار و پود انها از جنس تار طلا بوده است تولید می شده است .

 

صنایع دستی بافتنی در دوران صفویه

به واقع دوران صفویه را دوران اوج اقتدار و عظمت تمدن ایران باید دانست . بسیاری از هنرهایی که به فراموشی سپرده شده بودند در این دوران دوباره به اوج خود بازگشتند . یکی از این هنر ها ، صنایع دستی بافندگی بوده است که تا قبل از صفویان بسیار ضعیف شده بود . در زمان صفویان به دلیل توجه شاه و درباریان به پوشش های اشرافی ، صنعت بافندگی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد .

 

سقوط بافندگی با سقوط صفویه

بعد از سقوط صفویه به دست افغان ها بسیاری از هنرها مانند بافندگی در ایران رو به زوال و فراموشی گذاشت . بعد از افغان ها نیز در دوران افشاریه و زندیه و قاجاریه هیچ فعالیتی برای به اوج رساندن هنر های مختلف انجام نشد و تاریخ درد اوری را برای هنر و صنایع دستی در ایران ایجاد کرد .

 

خرید صنایع دستی بافتنی

برای خرید صنایع دستی بافتنی بجای اینکه خود به شهر های مختلف سفر کنیم به راحتی می توانیم با مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نماییم و ان را درب منزل تحویل بگیریم . امروزه فروشگاه های بسیار زیادی در زمینه صنایع هنری مختلف ایجاد شده اند و محصولات هنری مختلفی را به هنر دوستان عرضه می کنند . بزرگترین فروشگاه صنایع دستی در کشور یعنی خاتم خانه هم با انبوهی از این صنایع هنری مکان مناسبی بای خرید محصولات هنری است .

 

صنایع دستیمقاله های مرتبط

صنایع هنری ایران

صنایع دستی اصفهان

ترفند های تزیین خانه

پارچه قلمکار