قلم زنی

صنایع دستی الماس تراش

صنایع دستی الماس تراش ، ظروفی هستند که به وسیله ی الماس های تراشکاری تراشیده شده و با اشکال مختلف تزیین شده اند . الماس تراش را می توان یکی از زیر مجموعه های صنایع دستی قلم زنی محسوب کرد . بر روی ظروف الماس تراش هم مانند ظروف قلمزنی کنده کاری هایی برای ایجاد طرح های مختلف ایجاد می شود .

 

ظروف الماس تراشمراحل تولید ظروف الماس تراش

 

خم کاری و تولید ظرف مورد نظر

رنگ کوره

طراحی طرح مورد نظر بر روی ظرف با قلم

حکاکی و قلمزنی

چند لایه پلی استر برای حفظ رنگ

مراحلی که در بالا به انها اشاره شد مراحل کلی تولید یک ظرف الماس تراش (صنایع دستی الماس تراش) است و باید دانست که مراحل جزئی تری هم در بین این مراحل وجود دارد . در این مقاله به صورت کلی به مراحل تولید ظروف الماس تراش اشاره می نماییم .

 

خم کاری و تولید ظروف مسی

این مرحله که تولید ظروف مسی به وسیله ی خم کاری بر روی مس است را مسگری نیز می نامند . در این مرحله ظروف مورد نظر که عمدتا ظروف مسی هستند را به وسیله ی دستگاه های خم کاری و قلم و چکش ایجاد می کنند و این ظروف را اماده رفتن به مراحل بعدی تولید ظروف الماس تراش می کنند . صنایع دستی الماس تراش از همکاری چند نوع صنایع دستی مختلف با همدیگر ایجاد می شود .

 

رنگ کوره

 

مرحله ی بعدی ساخت صنایع دستی الماس تراش مرحله ی رنگ کوره است . در این مرحله ظروف مسی که در مرحله ی خم کاری مس ایجاد شده است را رنگ می زنند و در کوره قرار میدهند تا رنگ ان ها پخته و ثابت گردد . کوره به ماندگاری رنگ ظروف الماس تراش بسیار کمک می کند . معمولا در این مرحله از رنگ سیاه استفاده می کنند .

 

طراحی طرح مورد نظر بر روی ظروف مسی

 

یکی از مهم ترین مراحل تولید صنایع دستی الماس تراش مرحله ی طراحی بر روی ظروف مسی برای تولید ظروف الماس تراش است . در این مرحله هنرمندان با قلم های مخصوص طرح های مورد نظر را با ظرافت بسیار زیاد بر روی ظروف مسی رسم میکنند . هرچه ظرافت و دقت و زیبایی این طرح ها بیشتر باشد و بهتر تراش بخورد ارزش ظروف الماس تراش بیشتر می شود

 

حکاکی و قلم زنی بر روی طروف مسی

 

در این مرحله بعد از اینکه هنرمندان طرح های مورد نظر را بر روی ظروف مسی رسم کردند هنرمندان رشته ی قلم زنی و حکاکی با استفاده از الماس های مخصوص تراشکاری ، بر روی سطح ظروف مسی و بر روی همان طرح هایی که در مرحله ی قبل بر روی ظرف ایجاد شده بود حکاکی می کنند و طرح های رسم شده را به صورت حکاکی در می اورند . این مرحله نیز مانند مرحله ی قبلی ، یکی از مهم ترین مراحل تولید ظروف الماس تراش است .

 

پلی استر زنی بر روی ظروف الماس تراش

 

این مرحله که میتوان گفت مرحله ی اخر در تولید صنایع دستی الماس تراش است زدن پلی است بر روی سطح ظروف الماس تراش شده است . این مرحله به این منظور انجام می شود که رنگ محصول تغییر نکند و همچنین پلی استر باعث براق شدن ظروف الماس تراش نیز می شود .

 

صنایع دستی الماس تراشخرید صنایع دستی الماس تراش

 

برای خرید صنایع دستی مخصوصا ظروف الماس تراش ، راحت ترین کار ممکن مراجعه به فروشگاه های انلاین صنایع دستی و سایت های اینترنتی فروش صنایع دستی و مشاهده ، انتخاب و خرید این محصولات از این فروشگاه هاست . یکی از معتبر ترین فروشگاه های صنایع دستی فروشگاه خاتم خانه است که با بیشترین تنوع قیمت و بهترین کیفیت انواع صنایع دستی را در اختیار هنر دوستان گرامی قرار داده است .

 

صنایع الماس تراش

صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی میناکاری

صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی خاتم کاری

صنایع دستی سوخته نگاری

خاتم خانه