خرید خاتم کاری

صنایع دستی شیراز

هنر بخش جدایی ناپذیر شهر شیراز است و این را میتوان از بخش های مختلف این شهر دوست داشتنی دریافت . در کنار مزار دو شاعر بزرگ کشورمان سعدی و حافظ و جهانی از اثار تاریخی شیراز ، بخش دیگری نیز وجود دارد که شیراز را از بسیاری از شهر های ایران و حتی جهان متمایز می کند و آن صنایع دستی شیراز است . یکی از مهم ترین صنایع دستی شیراز ، خاتم کاری شیراز می باشد که در این مقاله به ان می پردازیم .

صنایع دستیخاتم کاری

خاتم کاری در واقع هنر زینت دادن و یا پوشاندن سطح چوب یا مس با مثلث های کوچک به صورت موزاییکی است . هرچه اندازه این مثلث ها کوچک تر باشد و دقیق تر در کنار هم قرار گرفته شده باشند ارزش خاتم بیشتر خواهد بود . شیراز در کنار اصفهان قطب خاتم کاری ایران محسوب می شود .

خاتم کاریخاتم کاری شیراز

خاتم کاری شیراز یکی از هنر های خاص این شهر است و با سبک خاصی که در تولید ان به کار می رود این خاتم را از سایر خاتم ها در شهر های دیگر متمایز می کند . در واقع هنرمند خاتم کار چندین هنر را با هم دارد . هنر هایی مانند منبت ، مینیاتور ، حکاکی ، نجاری و… و این باعث متمایز شدن خاتم شیراز با سایر شهر ها می شود .

 

مواد اولبه تولید ظروف خاتم کاری

انواع استخوان ( استخوان و عاج فیل ، استخوان شتر، استخوان اسب )

انواع چوب ( فوفل ، آبنوس ، گردو، عناب ، نارنج ، کبوده )

لاک ، صدف ، نخ پرک

مفتول های فلزی ( آلومبنبوم ، برنج و نقره )

 

مراحل خاتم کاری

برش چوب

مرحله اول تولید خاتم کاری شیراز برش چوب است به طوری که ابتدا انواع چوب و یا استخوان  را در رنگ های مختلف  به ابعاد طول 30 و قطر 1 تا 2.5 میلی متر برش میدهند و از آن ها مثلث هایی مناسب برای طرح مورد نظر ایجاد میکنند و با استفاده از سوهان تمام اضلاع را برای طرح مورد نظر مناسب میکنند .

نقاشی طرح و جایگذاری چوب

در مرحله بعدی تولید خاتم کاری شیراز ، طرح مورد نظر به دست استاد کار کشیده میشود و مثلث های چوبی ایجاد شده بر روی طرح کشیده شده و در جای مناسب خود قرار میگیرد و چسبانده میشود و به وسیله ی نخ محکم میشوند که از این کار اصطلاحا پره درست میشود . بعد از گذشت چند ساعت نخ ها را باز میکنند و و طر های چهار عددی ساخته شده از پره ها را کنار هم قرار میدهند و مجددا با سریشم به هم میچسبانند که حاصل این کار ایجاد توگلو است .

مرحله گل پیچی

مرحله ی بعدی گل پیچی است . در این مرحله به وسیله ی سیم مفتولی گردی که به شکل شش ضلعی آماده می شود و به  شمسه معروف شده که در اطراف هر ضلع ان شش سیم چسبانده می شود و با نخ محکم میگردد که حاصل این عمل ایجاد طرح ستاره ای است . این کار آنقدر تکرار میشود که طرح مورد نظر به دست آید . سپس با فشار زیاد و چند مرحله برش کاری و سوهان کاری و چسباندن لایه های کوچک در اطراف آن طرح اولیه ی خاتم ایجاد میگردد .

 

مرغوبیت خاتم کاری

مرغوبیت خاتم به ریز نقشی و منظم بودن  طرح بستگی دارد هرچه طرح ریز تر و منظم تر باشد اثر خاتم تولید شده مرغوب تر و ارزشمند تر است . جالب است بدانید از ابتدا تا به این مرحله بیش از 400 مرحله ی کاری انجام میشود .

خاتم کاری شیرازدر هنگام خرید محصولات خاتم کاری به چه نکاتی توجه کنیم

قرینه بودن تمامی اشکال در کل اثر

صاف و یکنواخت بودن سطح خاتم و خالی نبودن هیچ قسمت از اثر

یکنواخت بودن رنگ اثر

 

خرید صنایع دستی خاتم کاری

برای خرید مرغوب ترین محصولات خاتم با بهترین کیفیت و بیشترین تنوع و مناسب ترین قیمت میتوانید به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خاتم خانه مراجعه کنید و صنایع دستی مختلف مانند خاتم کاری ، قلمزنی ، ظروف الماس تراش ، میناکاری ، تخته نرد خاتم ، ظروف لیختنبرگ ، تابلو های قلم زنی ، ظروف مس و پرداز و … را مشاهد کرده و صنایع دستی مورد نظرتان را خریداری و درب منزل دریافت نمایید .

 

مقاله های صنایع دستی مرتبط

خاتم کاری تجلی تاریخ و هنر

گذری بر تاریخچه ی صنایع دستی

قلمزنی میراثی از گذشتگان

منبت کاری

 

خاتم خانه