صنایع دستی

صنایع دستی ایران

انسان ها در طول تاریخ همواره به هنر توجه ویژه ای داشته اند و هنر را جزء جدا نشدنی زندگی خود می دانسته اند . هنر با جان انسان ها عجین شده است . یکی از مهم ترین هنر هایی که انسان با ان سر و کار دارد صنایع دستی است . صنایع هنری در حقیقت تجلی گاه هنر وجودی انسان هاست که توسط دست به ظهور می رسد . ایران که حدود 80 درصد از صنایع دستی جهان را به خود اختصاص داده قطب هنر و صنایع هنری است . از قدیمی ترین صنایع هنری ، قلمزنی است

 

صنایع دستی شیراز

شهر شیراز از دیر باز کانون هنر های مختلف بوده و هست و همواره هنرمندان بسیاری در آن می زیسته اند . صنایع هنری شیراز بسیار متنوع و پر تعداد اند . یکی از مهم ترین صنایع دستی شیراز ، قلمزنی شیراز است و هنرمندان قلمزن بسیار زیادی در این شهر مشغول به ایجاد صنایع هنری قلم زنی هستند .

 

قلمزنی

به هنر ایجاد طرح های مختلف بر روی سطح فلزات مختلف مخصوصا مس به وسیله ی حکاکی و کنده کاری با قلم و چکش توسط دست انسان قلمزنی می گویند . قلم زنی در بسیاری از شهر های دیگر مانند اصفهان و تبریز نیز وجود دارد و یکی از مهم ترین صنایع دستی کشورمان محسوب می شود . سابقه این هنر به سال های بسیار دور باز میگردد و جزء صنایع دستی با قدمتی چند هزار ساله است .

قلمزنیقلمزنی در گذشته

قلم زنی ابتدا بر روی قارها و کوه ها انجام می شد و انسان های اولیه طرح ها و نقش های مورد نظر خود را بر روی سطح سنگی کوه ها و غار ها ایجاد می کردند . بعد از گذشته مدتی و با ایجاد فلزات مختلف این هنر بر روی سطح فلزات مختلف مانند آهن مس طلا برنج و .. انجام شد و به تدریج به شکل امروزی خود در امد .

 

وسایل و ابزار قلمزنی

برای انجام قلم زنی وسایل مختلفی مورد نیاز است . این وسایل عبار اند از : انواع قلم ها ، چکش قلم زنی ، خطکش ، تسمه خط کشی ، قیر و وسایل ایجاد ان و….

 

 

شیوه و روش های قلمزنی در شیراز

قلمزنی شیوه های مختلفی دارد که اساس همه ی انها ایجاد طرح بر روی فلزات با قلم و چکش است . در شیراز قلمزنی به چند شیوه انجام می شود که عبارت اند از : شیوه زمینه پر ، شیوه عکسی ، شیوه مشبک و شیوه برجسته که در ادامه به هر کدام از این شیوه ها می پردازیم .

 

شیوه زمینه پر

همانطور که از نام این شیوه قلمزنی پیداست در این روش در زمینه های طرح اصلی طرح هایی را ایجاد می کنند که طرح اصلی را نشان می دهد . در این شیوه اختلاف سطحی بین طرح زمینه و طرح اصلی وجود ندارد و همه ی طرح ها در یک سطح ایجاد می شوند .

 

شیوه عکسی

در این شیوه از قلمزنی در حاشیه ی طرح اصلی ، با ایجاد سایه و خط هایی در زمینه ، طرح اصلی را نشان می دهند . در این شیوه هم بین زمینه و طرح اصلی هیچ اختلاف سطحی وجود ندارد .

 

شیوه مشبک

قلمزنی با شیوه مشبک به این صورت است که اطراف طرح اصلی ، زمینه های این طرح را با برش دادن ان از طرح اصلی جدا می کنند . با این کار طرح اصلی بیشتر نمایان می شود .

 

شیوه برجسته

همانظور که از نام این شیوه قلم زنی مشخص است در این شیوه اختلاف سطح بین طرح اصلی و طرح زمینه بسیار زیاد تر از شیوه های دیگر قلم زنی است . هنرمندان قلم زنی برای ایجاد ظروف قلمزنی با این شیوه مجبور اند از پشت و روی سطح به فلز ضربه بزنند .

 

خرید صنایع دستی قلمزنی

برای خرید صنایع دستی قلمزنی دو روش وجود دارد . در روش اول شما باید به شهر هایی که قلمزنی در انها انجام می شود سفر کنید و با مراجعه به فروشگاه های صنایع دستی در ان شهر ها محصولات مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . اما روش ساده تر مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی است . شما با مراجعه به فروشگاه انلاین صنایع دستی خاتم خانه به دنیایی از صنایع هنری وارد می شوید و می توانید با امنیت کامل صنایع دستی مورد نیاز خود را خریداری نمایید .

صنایع دستیمقاله های مرتبط

قلمزنی میراثی از گذشتگان

صنایع دستی تبریز

ظروف الماس تراش

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی مسگری

آشنایی با صنایع دستی